Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the breadcrumb-navxt
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/html/wp-includes/functions.php on line 6114
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/html/wp-includes/functions.php:6114) in /var/www/html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":4620,"date":"2014-09-17T14:20:39","date_gmt":"2014-09-17T12:20:39","guid":{"rendered":"http:\/\/weblog.zeeuwsebibliotheek.nl\/?p=4620"},"modified":"2014-09-17T14:20:39","modified_gmt":"2014-09-17T12:20:39","slug":"jean-philippe-rameau-1683-1754","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/weblog.dezb.nl\/2014\/09\/17\/jean-philippe-rameau-1683-1754\/","title":{"rendered":"Jean Philippe Rameau ( 1683-1754)"},"content":{"rendered":"
Dit jaar is het 250 jaar geleden dat \u00e9\u00e9n van de belangrijkste barokcomponisten overleed, nl. Jean Philippe Rameau. Dit leek mij een mooie aanleiding om extra aandacht te besteden aan deze componist via dit weblog.<\/p>\n
Rameau was naast componist ook organist, klavecinist, muziek pedagoog en een zeer belangrijk muziektheoreticus. Zijn muziektheoretisch werk \u201cTrait\u00e9 l\u2019harmonie<\/em>\u201d is de basis voor de functionele harmonieleer. Als componist was hij ook zeer belangrijk, zijn invloed op de ontwikkeling van de opera mag zeker niet onderschat worden. Het is daarom opmerkelijk dat Rameau zoveel minder bekend is dan zijn generatiegenoten Bach, H\u00e4ndel en Vivaldi.<\/p>\n <\/p>\n Rameau werd in 1683 geboren als zoon van een organist in Dijon. De eerste veertig jaar van zijn leven leed hij een obscuur bestaan in de provinci\u00ebn, waar hij werkzaam was als organist. In 1706 publiceerde hij in Parijs zijn eerste boek met klavecimbelstukken. In 1722 ging hij weer naar Parijs voor de uitgave van \u201cTrait\u00e9 de l\u2019harmonie<\/em>\u201d en hij is vanaf die tijd in Parijs blijven wonen.<\/p>\n <\/p>\n Rameau\u2019s theorie\u00ebn omtrent de harmonieleer werden al snel bekend binnen en buiten Frankrijk. Hij werd erkend als een belangrijk muziektheoreticus en leraar. Ondertussen werkte Rameau hard om ook naam te maken als componist. Steeds vaker componeerde hij genrestukken waarin hij de wereld om hem heen beschreef.<\/p>\n Een bekend werk is \u201cLes sauvages<\/em>\u201d.<\/p>\n <\/p>\n In 1726, 42 jaar oud, trouwde Rameau met de 19 jaar oude Marie-Louise Mangot, een zangeres en klaveciniste. Samen kregen ze vier kinderen. In die tijd koos hij voor een carri\u00e8rewending, hij wilde operacomponist worden. Hij componeerde in 1733 de opera Hippolyte et Aricie. <\/em>Deze opera sloeg in als een bom, was zeer vernieuwend, alles werd harmonisch complexer, dramatischer en expressiever. Voor het opera-ballet kon Rameau zich helemaal uitleven in z\u2019n muzikale fantasie\u00ebn. Een beroemd voorbeeld hiervan is de vulkaanuitbarsting in \u201cLes Indes Galantes\u201d.<\/em><\/p>\n <\/p>\n Er ontstond een conflict tussen de aanhangers van de componist Lully ( die toen allang overleden was ) en die van Rameau. Bij de volgende opera\u2019s werd de \u201cstrijd\u201d alleen maar heviger maar Rameau kreeg de steun van de steenrijke financier La Pouplini\u00e8re. Hij werkte samen met Voltaire en mocht zijn opwachting maken aan het hof.<\/p>\n Dankzij het uitstekende orkest van La Pouplini\u00e8re kon Rameau gebruik maken van de klarinet en hoorn, in die tijd vernieuwende instrumenten. Het orkest neemt in zijn theaterwerken een belangrijke plek in. De ouverture en entr\u2019acte muziek werden een onderdeel van het drama. De banden met het Hof waren goed.<\/p>\n <\/p>\n In 1745 kreeg hij een Koninklijk pensioen toebedeeld, wat het einde betekende van al zijn geldzorgen. Rond 1750 was Rameau op de piek van z\u2019n roem. Van 1752 tot 1754 verliest hij echter een deel van zijn aanhang. Verlichtingsfilosoof Jean-Jacques Rousseau hekelde de harmonische complexiteit en gaf de voorkeur aan de melodische muziek van de Italiaanse opera\u2019s. Langzamerhand verloor Rameau de steun van de filosofen en componeerde hij steeds minder. In 1764 overleed Rameau na hevige koortsaanvallen. Er is een anekdote die vertelt dat Rameau op zijn sterfbed de priester betichtte van vals zingen.<\/p>\n Van 30 september tot 27 oktober 2014 zal de muziektafel op het plein in de Zeeuwse Bibliotheek ingericht zijn met werken van Rameau!<\/p>\n <\/p>\n Rea Bensch, Domeinspecialist muziek<\/p>\n