Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the breadcrumb-navxt
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/html/wp-includes/functions.php on line 6114
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/html/wp-includes/functions.php:6114) in /var/www/html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":5521,"date":"2016-02-01T11:39:22","date_gmt":"2016-02-01T10:39:22","guid":{"rendered":"http:\/\/weblog.zeeuwsebibliotheek.nl\/?p=5521"},"modified":"2016-02-01T11:39:22","modified_gmt":"2016-02-01T10:39:22","slug":"de-voorleesexpress-en-wilgenhof","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/weblog.dezb.nl\/2016\/02\/01\/de-voorleesexpress-en-wilgenhof\/","title":{"rendered":"De VoorleesExpress en Wilgenhof"},"content":{"rendered":"
Het was 15 oktober 2015 toen we tijdens de Kinderboekenweek een inloopochtend hielden voor ge\u00efnteresseerde ouders. Njonkie Pattinama vertelde enthousiast over de VoorleesExpress, waarbij iemand aan huis komt om voor te lezen.\u00a0<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Waarom de VoorleesExpress en hoe werkt het?<\/strong><\/p>\n De VoorleesExpress stimuleert de taalontwikkeling van kinderen en verrijkt de taalomgeving thuis. De VoorleesExpress stelt ouders in staat om de taalontwikkeling van hun kinderen te stimuleren \u2013 op hun eigen manier. Twintig weken lang komt een vrijwillige voorlezer thuis bij een gezin met kinderen van 2 tot en met 8 jaar. Het gaat hierbij om kinderen die moeite hebben met de Nederlandse taal en opgroeien in een taalarme thuisomgeving. De vrijwilliger introduceert het voorleesritueel bij het gezin. De ouders krijgen handvatten om het voorlezen zelf over te nemen en boeken een blijvende plek te geven in het dagelijks leven.<\/p>\n Daarnaast versterken we het partnerschap tussen school en ouders. Zo nemen ouders en school samen de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van kinderen, waarbij ze elkaar ondersteunen \u00e9n versterken.<\/p>\n Maar de VoorleesExpress is er ook voor kinderen waarbij het om welke reden dan ook, niet altijd lukt om aan voor te lezen.<\/p>\n Enkele ouders en kinderen die nu genieten van de Voorleesexpress willen hun ervaringen met u delen:<\/strong><\/p>\n De moeder van Sam uit groep 4 vertelt:<\/p>\n \u2018Ik heb mij opgegeven voor de VoorleesExpress Walcheren na de informatieochtend met \u00a0Njonkie. Hij sprak hier heel enthousiast over. Omdat Sam achter liep met lezen op school en lezen ook helemaal niet leuk vond, hebben wij ons aangemeld. Door hier aan deel te nemen, vertelde Njonkie, zouden we Sam plezier in lezen kunnen geven en bovendien zijn woordenschat vergroten. Nadat Njonkie en ik de aanmeldingsprocedure hadden doorlopen, is hij op zoek gegaan naar een geschikte voorlezer. Jos\u00e9 is bij ons thuis kennis komen maken, met Sam en mij. Sam vond het best spannend omdat zij iedere woensdagmiddag speciaal voor hem een uurtje langskomt. We lezen met zijn drie\u00ebn voor aan elkaar. Sam ervaart het als heel leuk en gezellig. (Hij leest nu ook zijn Donald Duck zelf!) Ook doet ze tussendoor het spelletje \u2018tik tak boem\u2019 om even te bewegen, zodat het niet alleen lezen is. Sam vindt lezen nu gezellig en ook leuk.\u2019<\/p>\n Esther<\/p>\n <\/p>\n Jos\u00e9, Sam en Esther<\/p>\n De moeder van Eden uit groep 3:<\/p>\n \u2018Op donderdag om 18:00 uur zet Eden de televisie alvast uit, want…. de voorleesjuf komt! Hoa-an is een student van de HZ, die elke week een uurtje met Eden komt lezen. We beginnen met een kopje thee en dan laat ik de dames alleen, zodat ze hun eigen voorleesbubbel kunnen cre\u00ebren. Eden geniet erg van dit uurtje speciaal voor haar en krijgt de juf altijd zo ver om ook nog een spelletje met haar te doen!\u2019<\/p>\n Laura<\/p>\n <\/p>\n Eden en Hoa-an<\/p>\n