Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the google-analytics-for-wordpress domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/html/wp-includes/functions.php on line 6121 Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the breadcrumb-navxt domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/html/wp-includes/functions.php on line 6121 ZB Bibliotheek van Zeeland

Maand van de Muziek

29 oktober 2010

vanbeethoventotblofDe bibliotheek heeft veel meer te bieden dan alleen boeken. Zo hebben de gezamenlijke Zeeuwse bibliotheken ook een uitgebreide en brede muziekcollectie. Daarom organiseren zij in november de Maand van de Muziek. In de verschillende bibliotheken worden concerten, vinylmarkten en een on line muziekquiz georganiseerd.

In de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg is op zaterdag 30 oktober van 10.00 tot 16.00 uur een vinylmarkt op het Plein. Voor de liefhebbers worden LP’s en singles, van klassiek tot pop, gedraaid en te koop aangeboden. Waaronder die uit de collectie van de voormalige LP winkel Spin. Ook is er een speciale muziekapplicatie te bekijken op de multitouch tafel.

Bibliotheek Terneuzen houdt op 5 november van 10.00 tot 20.00 uur een vinylmarkt waar ook platen geruild en ingebracht kunnen worden. Op zaterdag 13 november is er van 11.00 tot 16.00 uur in Bibliotheek ‘t Spui in Vlissingen een vinylmarkt die wordt omlijst met optredens van verschillende ensembles van de Zeeuwse Muziekschool

Tot 30 november kan iedereen van 12 jaar en ouder via de websites van de Zeeuwse bibliotheken deel nemen aan de Zeeuwse Muziekquiz. De winnaar ontvangt een Ipod Shuffle van 4 Gb. Op de websites van de bibliotheken wordt in de eerste week van december bekend gemaakt wie de gelukkige is.

Machteld Berghauser Pont, Communicatie

Middelburg en Vlissingen, hoe het was

25 oktober 2010

Momenteel hangen er op de tweede verdieping van de Zeeuwse Bibliotheek foto’s van de Middelburgse amateurfotograaf Jan Simonse. Hij hanteerde eind jaren ’60, in de jaren ’70 en begin jaren ’80 veelvuldig het fototoestel om het leven in de plaatsen Middelburg en Vlissingen vast te leggen.

Veel plekken die hij fotografeerde zijn verdwenen, gesloopt, gerenoveerd of opnieuw volgebouwd. Op de plaats van de huidige Zeeuwse Bibliotheek stond tot begin jaren ’80 IJzergieterij Boddaert.

IJzergieterij Boddaert aan de Kousteensedijk

IJzergieterij Boddaert aan de Kousteensedijk (1974)

In het gebied rondom de Lange Geere stonden veel panden die in bouwvallige staat waren, het was een schilderachtig gezicht. Nu staan er vele moderne panden die dienst doen als winkel, kantoor of woning.

Afbraakpanden aan de Lange Geere

Afbraakpanden aan de Lange Geere (1974)

Veel havenactiviteiten in Vlissingen zijn verplaatst naar het Sloehavengebied. Ooit domineerden de hijskranen en de grote schepen die op scheepswerf De Schelde werden gebouwd, de skyline van Vlissingen.

100-jarige De Schelde met op de voorgrond de opgespoten Spuikom

100-jarige De Schelde met op de voorgrond de opgespoten Spuikom (1979)

Het Spuikomgebied werd in de jaren ’70 helemaal opgespoten, voorheen was het watergebied. Nu is het een complete woonwijk.

Vissershaven met Nieuwendijk

Vissershaven met Nieuwendijk (1975)

De oude vissershaven aan de Nieuwendijk in de oude binnenstad van Vlissingen waar eb en vloed nog regeerden, en de boten soms droog kwamen te liggen. De huizen aan de Nieuwendijk werden later afgebroken. Ook was er veel gezelligheid in beide plaatsen. In de zomermaanden werden er braderieën, kermissen, wedstrijden ringrijden en optredens georganiseerd. Voor degenen die deze jaren bewust hebben meegemaakt, wellicht een feest van herkenning.

Op de Beeldbank Zeeland is er een speciaal thema aan gewijd. Ook op Zeelandnet zijn de foto’s te bekijken. De tentoonstelling loopt nog tot 4 december 2010.

Ester van Dooren, Beheerder audiovisuele en digitale collecties

Buitenhof in Zeeland

28 september 2010

prinsjesdagdebat-3

Een demissionair kabinet, noch de indiening van een beleidsarme regeringsbegroting op de afgelopen derde dinsdag van september, weerhield organisatoren (Zeeuwse Bibliotheek, Scoop en de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging) er van het jaarlijkse Zeeuwse Prinsjesdagdebat, waarin de onderwerpen economie, energie en water(-veiligheid) centraal stonden, te organiseren.

Op donderdag 23 september rond de klok van half acht fungeerde het plein van de Zeeuwse Bibliotheek als Zeeuwse Plantagestudio. Onder leiding van Clairy Polak discussieerden prominenten uit de energie- en economiesector, jonge Zeeuwen en politieke kopstukken over wat de toekomst voor Zeeland ook dit regeringsjaar weer brengen moge.

Economie en energie in Zeeland

Rondom het thema duurzaamheid als uitgangspunt voor algemene economische ontwikkeling discussieren vier keurige heren; Van den Heuvel (Delta N.V.), de heer Codée (Covra), de heer van der Wal (Economische Impuls Zeeland) en de heer Van Tilburg (Delta Academy HZ), allen strak in het pak. prinsjesdagdebat-8Hoezeer Clairy Polak ook probeert met tal van kritische vragen de voor- en tegenargumenten van een tweede kerncentrale op tafel te krijgen, er komt geen onvertogen woord over de lippen van de heren. Ze zijn het opvallend en roerend eens over de bouw van een tweede kerncentrale nabij Borssele.

Andere duurzame vormen van energie worden tot zichtbare teleurstelling van Clairy en aanwezige jongeren simpelweg afgedaan als niet rendabel. “We zijn nog niet klaar voor duurzame vormen van energie opgewekt met water, wind of zonne-energie.” Einde duurzaamheidsdiscussie. Wellicht ontbreekt er toch een frisse groene wind aan de debattafel?

Zeeland: een toekomst ook voor jongeren?

Veel sprankelender dan de duurzaamheidsdiscussie is het jongerendebat omtrent de toekomst die de provincie heeft te bieden aan de jeugdige generatie. Studente Bestuurskunde Danielle de Clerck uit Oostburg meent stellig dat het de Zeeuwen ontbreekt aan het durven maken van keuzes. Tevens zou Zeeland zich beter moeten profileren, want met name het cultureel erfgoed wordt onvoldoende “buitendijks” verkocht. prinsjesdagdebat-6Betere profilering van aan Zeeland gerelateerde opleidingen ziet Mike Pagé (student Hogeschool Zeeland) als mogelijkheid voor versterking van specifiek Zeeuwse onderwijsrichtingen zoals Waterbouwkunde en Toerisme. Robbert Peeters, woonachtig te Philippine, vindt dat Zeeuwen meer moeten investeren in het imago van recreatie, ruimte en rust, de 3 sterkste elementen van Zeeland. Wat duurzaamheid betreft zijn de jongeren aan tafel wat laconiek. De bouw van een tweede kerncentrale wordt als voldongen feit beschouwd en zolang er maar fris water uit de kraan komt en de televisie het doet, vind ik het prima, aldus Robbert Peeters.

De politieke actualiteit

Aan tafel met Jeffrey Kutterink (PZC), Aad van der Wouden (Wereldregio), Jan Bergen (huisarts en fractievoorzitter CDA) en Albert de Vries (PVDA-wethouder Middelburg) zoomt Clairy Polak in op de politiek in Den Haag met de focus op Zeeland. prinsjesdagdebat

Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Waar vallen ze in Zeeland? De discussie begint met de stelling dat Zeeland slecht wordt verkocht in Den Haag. Het gemis van een goede lobbyist op het Binnenhof is daar debet aan volgens de journalisten aan tafel. Wederom dus een roep om betere profilering. Dit wordt enigszins genuanceerd door de heren politici en zij noemen het zogenaamd Zeeuws model dat landelijk als ideale vorm van samenwerking wordt beschouwd op het gebied van bijvoorbeeld onderwijs. Dat de landelijke effecten van een nieuw (rechts) kabinet niet alleen door de gemeentelijke politiek wordt gevolgd, blijkt uit de olijke duit die SGP-gedeputeerde de heer George van Heukelom tijdens deze discussie vanaf de zijlijn af en toe in het zakje doet. prinsjesdagdebat-4Al met al een wat slordig debatsonderdeel dat ondanks de uitstekende journalistieke kwaliteiten van Clairy Polak niet echt uit de verf komt. Zij sluit dan ook niet af met een driewerf hoera maar met de woorden dat het Zeeuwse Prinsjesdagdebat 2010 niet echt iets concreets heeft opgeleverd, maar wel veel stof geeft tot nadenken. Inherent dus aan de weinig concrete Haagse Prinsjesdag 2010.

Janette Zuydweg, Vakreferent Kunst & Rechtswetenschappen

Foto’s:  Dirk-Jan Gjeltema

Uitgebreid verslag Scoop: http://www.zeeuwsebibliotheek.nl/activiteiten/fotoalbum/

Wie ben ik?

14 september 2010

If I don’t know who I am, then I’ll just borrow from someone else, is de titel van de tentoonstelling van de in Breda woonachtige Middelburgse Kathelijne Roosen (1980). Loek Grootjans probeert die vraag in zijn voorwoord van het gelijknamige boek te beantwoorden. Om Roosens thematiek beter te begrijpen moeten we naar de Franse filosoof Paul Ricoeur die dacht: ‘als ik niet weet wie ik zelf ben, dan haal ik het bij een ander.’ Roosen doet dat echter in een geheel eigen stijl waarbij ze zelf lijdend voorwerp is. Op haar foto’s zien we haar in allerlei creaties als huisvrouw, moslima, tiener, pin-up, secretaresse, dakloze, junkie, hoertje, allochtoon. Soms herkenbaar, soms ook onherkenbaar. Een enkele keer slechts komen andere mensen dan zijzelf in beeld.
kathelijne1
Bij een dergelijke onderwerpsbenadering is de toehoorder wellicht geneigd te denken dat het hier om een nieuw geval van narcistische exploitatie gaat, maar niets is minder waar.
Ik leerde Kathelijne zes jaar geleden kennen bij de opening van een expositie van een andere bevriende kunstenares. Ze viel me daar juist op omdat ze zich op de achtergrond hield en de mensen in haar omgeving opnam. Op dat moment studeerde ze nog aan de Kunstacademie St. Joost in Breda, maar de gedachte voor haar huidige werk was al geboren. Al moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik de inhoud ervan pas later begreep.

In haar foto’s speelt ze zelf de hoofdrol als iemand anders. Het bijzondere is dat ze daarbij zichzelf heeft gefotografeerd. Op sommige foto’s kun je het snoer waarmee de sluiter van de camera wordt geactiveerd nog zien. Bij de meeste foto’s is deze listig verborgen op de foto of weggewerkt buiten het beeld. Wat mij het meest intrigeert aan de foto’s is de intieme kijk die de toeschouwer heeft op het leven van al die vrouwen. Ze zijn gefotografeerd op een moment dat ze alleen zijn, zich onbespied en ongestoord wanen. We zien haar bezig in de badkamer, druk met het verven van nagels, lezend in de tuin, starend met een sigaret in de hand of met het drogen van het haar. Allemaal poses waarin niet iedereen gezien of gefotografeerd wil worden.

Ook zijn er portretten, waarbij de ene keer een mooie jonge vrouw recht in de lens kijkt, en de andere keer een zwaar verslaafde junk daar maar net in slaagt. In alle foto’s is de sterke aanwezigheid van lichtinval merkbaar; of liever, de schaduwwerking daarvan op het onderwerp. Dit wordt nog eens versterkt doordat Roosen zwart-wit fotografeert. Ofschoon ze ook kleurenfoto’s maakt, is dit toch duidelijk haar handelsmerk.
Kathelijne Roosen
De oplettende fotoconnaisseur weet dat Kathelijne Roosen in Vlissingen inmiddels in de Willem III en in de Piek (expositie ‘Carwash’) heeft geëxposeerd, maar nu is ze eindelijk in de Zeeuwse Bibliotheek te zien. Alle foto’s die te zien zijn op de tentoonstelling zijn te koop. Voor wie het prijskaartje van de originelen iets te hoog vind is er ook de mogelijkheid alle foto’s voor de prijs van €19,95 te verkrijgen. Het boek bij de tentoonstelling –met de gelijknamige titel- bevat namelijk al het werk dat in de Zeeuwse Bibliotheek te zien is en is verkrijgbaar bij de klantenservice van de Zeeuwse Bibliotheek.

De tentoonstelling van Kathelijne Roosen, ; ‘If I don’t know who I am, then I’ll just borrow from someone else’, is te zien van 14 september t/m 16 oktober in de Expositieruimte van de Zeeuwse Bibliotheek.

Johan Francke, informatiespecialist Zeeuws Documentatiecentrum

Culturele Informatiemarkt 2010

6 september 2010

Op zaterdag 11 september wordt de jaarlijkse Culturele Informatiemarkt gehouden in de Zeeuwse Bibliotheek. Het is een kleine Zeeuwse versie van de Uitmarkt. Vrijwel alle culturele- en educatieve organisaties op Walcheren zijn hier vertegenwoordigd.

kraam4

Er zijn doorlopend (muzikale) optredens en presentaties, zowel binnen als buiten. Ook kunnen bezoekers meedoen aan enkele workshops en wordt er een proefles yoga aangeboden. Dé manier om voor het komende seizoen te bepalen welke activiteit of cursus u wilt volgen.

Dit jaar is er voor het eerst gelijktijdig een boekverkoop van afgeschreven bibliotheekboeken op het Plein. Voor elk wat wils dus. En dat is nog niet alles, want op iedere etage van de Zeeuwse Bibliotheek is wel iets te doen.

Op de eerste verdieping hangen 79 foto’s van Zeeuwse fotoclubs die meededen aan de Zeeuwse Fotosalon 2010. Hiernaast is het onlangs gerealiseerde Infoplein, waar informatie van non-profitorganisaties is te vinden.

In het Zeeuws Documentatiecentrum op de tweede verdieping is een expositie ingericht met foto’s van de Zeeuwse Kustmarathon 2009, gemaakt door Dennis Wisse.

Kom gerust langs op 11 september en proef het nieuwe seizoen!

Machteld Berghauser Pont, communicatie

Ma Bellamy

5 augustus 2010

3ec94145-c2da-4111-997e-86ee7e1c3097_1192456768252-bellamyweb

Op Walcheren is de naam Bellamy vooral bekend door het Bellamypark. Toen ik via Google zocht met de woorden: Bellamy Wikipedia  kreeg ik niet onze Bellamy, maar de voetballer Craig Bellamy uit Wales op mijn scherm. Ook Edward Bellamy moet een bekende schrijver zijn in Amerika en Matthew een musicus.

Voor de Vlissingse Bellamy moet ik dus Jacobus Bellamy in Wikipedia intypen. De informatie die daarin staat is vrij beknopt. De site van Literatuurgeschiedenis uit de achttiende eeuw geeft een beter beeld van de persoon en zijn belang voor de Nederlandse letteren.

Waarom een blog over Bellamy? In de handschriften van de Zeeuwse Bibliotheek zit een grote collectie brieven van Bellamy. Ze zijn ofwel door hem geschreven of aan hem gericht. Het zijn soms humoristische, soms droefgeestige brieven, bedelbrieven om geld, verzoeken om gedichten te publiceren en vriendschappelijke brieven.  Zelf schrijft hij: “gekke” brieven, “zottissisme” aan zijn vrienden zijn er om zijn “verstandige brieven in een helder licht te plaatsen” en, voegt hij er “heel zagtjes” aan toe: die gekheid is nog zoo extra gek niet!  Het luimige, vrolijke noemt hij voor zichzelf even noodzakelijk als springen en lopen. Een veiligheidsklep. Vaak is er een grote “somberheid” in hem, “pijn in zijn ziel” noemt hij het. “De ondragelijkste, afmattendste soort van pijnen die er in dit jammerdal bekend zijn”.  Een selectie van zijn gedichten is te vinden via de site  gedichten.nl

Terug naar zijn brieven. Die zijn voor een groot deel te lezen in de twee dikke pillen van J. Aleida Nijland. Zij schetst het ‘Leven en werken van Jacobus Bellamy’ aan de hand van zijn brieven en gedichten. In 1779 schrijft hij een verslag over het stranden van het schip de Woestduin aan Gabriel Manne.

In 1782 vertrekt hij naar Utrecht en schrijft hij naar zijn geliefde moeder, naar Ds. Broes, naar vrienden en via vrienden naar zijn geliefde Fransje.  Grappig zijn de tekeningetjes die hij soms maakt, zoals die keer dat hij bij een pruikenmaker was en zichzelf met pruik weergaf. Meestal zet hij zijn eigen naam onder de brieven als is dat dan vaak Bellami met een i en geen y. Verder gebruikt hij het pseudoniem Zelandus.

Jacobus Bellamy is niet oud geworden. Tijdens de strenge winter van 1786 vat hij kou en schrijft hij zijn laatste, bijna onleesbare brief: “heele nagten verschriklijk hoesten, zonder dat er iets voor de dag komt. De Dr. begrijpt niet hoe ik het uihou en ik ook niet”. Op 11 maart overlijdt hij, zijn vrienden Jan Hinlopen en Willem Carp waakten bij hem. Tijdens een plechtige begrafenis wordt hij in Utrecht in de St. Nikolaaskerk begraven. Er verschijnen verschillende gelegenheidsgedichten over Bellamy na zijn verscheiden.

In 1793 en 1794 schrijft Jan Willem van Sonsbeeck brieven naar Jan Hinlopen, Wilhelmus Carp en anderen met de vraag om gegevens over Bellamy. Een biografie schrijven lukt hem niet. Ook doet hij een pleidooi om de brieven van Bellamy bij elkaar te brengen. Blijkbaar is dat wel gelukt,want een latere neef van hem schenkt in 1854 de Bellamiana aan het Zeeuwsch Genootschap. En wij beschrijven die brieven zodat er weer onderzoek gedaan kan worden naar de literaire en politieke waarde van onze Bellamy.

En al mijmerend over Bellamy zit voortdurend het liedje Ma belle amie in mijn hoofd …

Cocky Klaver, Zeeuws Documentatiecentrum

Muzikaal bijzonder : Vrouwen in de muziek

21 juli 2010

In de Schatkamervitrine vinden we deze zomer handschriften en vroege uitgaven van Nederlandse vrouwelijke componisten rond 1900. De emancipatie speelde een belangrijke rol bij het naar buiten treden van deze vrouwen. Niet langer tevreden met optredens tussen de salondeuren, begaven zij zich stapsgewijs richting het concertpodium. Een logische tussenstap hierbij is het gebied van het lied en met name kinderliedjes. Een aantal van deze kinderliedjes is omarmd door het grotere publiek en heeft zijn weg gevonden in het bekende Nederlandse repertoire. In de bundel ‘Kun je nog zingen, zing dan mee’, voor het eerst gedrukt in 1908, vinden we een aantal bekende namen terug: o.a. Catharina van Rennes en Hendrika van Tussenbroek.

De rol van vrouwen in het Nederlandse muziekleven was in de 19de eeuw beperkt. Behalve op het gebied van zang, kregen niet veel vrouwen de kans zich als professioneel musica te profileren.
Vrouwen droegen in de eerste plaats de verantwoordelijkheid voor het huishouden en de opvoeding van de kinderen. Op het gebied van de kunsten kon een vrouw zich slechts als liefhebster ontplooien en werden de resultaten van haar inspanning vaak enigszins geringschattend terzijde geschoven.

In de eeuw die achter ons ligt, is het proces dat begon met bescheiden kinderliedjes en pianocomposities voor uitvoering in besloten kring, voortgezet. Anno 2010 is de inhaalslag nog niet voorbij, maar we horen wel steeds meer muziek van vrouwelijke componisten op het concertpodium.

Een korte schets over de vrouwelijke componisten waarvan muziekwerken te zien zijn in de schatkamervitrine:

Hendrika van Tussenbroek
hendrika van tussenbroek

Hendrika van Tussenbroek werd geboren in Utrecht op 2 december 1854 en is gestorven op 21 juni 1936 te Doorn. Zij studeerde in Utrecht bij Richard Hol en Johan Wagenaar en richtte in Utrecht -en later ook in Amsterdam- een eigen zangschool op. Van Tussenbroek componeerde voornamelijk kinderliederen en kindercantates, die voor de muzikale vorming van het kind van grote waarde waren. In zoverre was zij een ‘kunstzuster’ van Catharina van Rennes. Hendrika van Tussenbroek en Catherina van Rennes waren vriendinnen van elkaar. De liederen van Hendrika hebben vaak een zangpedagogische strekking, ze munten uit door een fijne, ranke melodie. Een van de mooie zangjuweeltjes zijn de ‘Fabels van La Fontaine’ waaronder het lied ‘De krekel en de mier’ .

Catharina van Rennes
Catharina van Rennes foto

Catharina van Rennes werd geboren op 2 augustus 1858 in Utrecht en is gestorven op 23 november 1940 te Amsterdam. Zij heeft haar opleiding gevolgd bij Richard Hol, Johannes Messchaert en Th. L. van der Wurff.
Bij Van der Wurff slaagde zij voor klavierspelsolo in 1883 en in 1884 voor solozang en zangonderwijs. Daarna had zij een carriere als zangeres waarbij ze solo’s zong in werken van Robert Schumann.
In 1887 stichtte zij in Utrecht haar eigen zangschool voor kinderen, ‘Bel Canto’, die in verschillende steden dependances kreeg.
Catharina ontwikkelde een eigen onderwijsmethode voor kinderen. Tot haar leerlingen behoorden prinses Juliana en Jo Vincent.
Haar composities bestaan voor een groot deel uit een-, twee- en meerstemmige kinderliederen met pianobegeleiding. Met haar opgewekte en vaak humoristische liedjes doorbrak ze de toen overheersende overtuiging dat een kinderlied in de eerste plaats braaf en moralistisch moest zijn. Een van haar bekendste kinderliedjes is: ‘Drie kleine kleutertjes die zaten op een hek’.

Henriëtta Jacoba Witsen werd in 1875 in Amsterdam geboren als telg uit de bekende Witsen dynastie. Zij bezocht de HBS in Haarlem en trouwde in 1898 met de uit Middelburg afkomstige Bonifacius de Jonge van Campens Nieuwland.
In 1906 verliet Henriëtta haar man en drie kinderen en in 1909 werd de scheiding uitgesproken. Van 1913 tot 1922 was zij getrouwd met de Rotterdamse autohandelaar Pieter Overgauw. In die periode deed zij eindexamen piano aan het Conservatorium van Berlijn. Na haar tweede scheiding woonde zij een tijd in bij haar vader in Amsterdam.Van 1946 tot 1959 leefde zij op Walcheren, afwisselend in Oostkapelle en Domburg. Haar composities, vooral pianowerken en liederen, waarvan een aantal tijdens haar leven in druk is verschenen als opus 1 t/m 4, zijn duidelijk beïnvloed door de muziek van Schumann en Chopin.

Anna van der Mieden van Opmeer
Vermoedelijk betreft het hier Agnes Anna van der Mieden, geboren te Middelburg op 20 april 1843, en gestorven op 24 februari 1934 te Oostkapelle. In de archieven van Toonkunstkoor Zeist, een van de oudste koren in Nederland, vinden we in het programma van het concert op 7 april 1908 haar naam tussen de solisten: Jonkvr. A. van der Mieden van Opmeer, sopraan. Bij die gelegenheid werd o.a. uitgevoerd: ‘Die wilden Schwäne’ – Reinecke, en van L.F. Brandts Buys: ‘Das Singenthal’.

Deze expositie in de schatkamervitrine bevindt zich op de eerste etage van de Zeeuwse Bibliotheek en is nog te bewonderen tot en met 21 augustus.

Els van de Wijdeven en Rea Bensch, muziekafdeling

De Althaea Pers

19 juli 2010

Tot en met 4 september is er in de expositieruimte van de Zeeuwse Bibliotheek een overzichtstentoonstelling met werk van Jos Swiers, getiteld De Althaea Pers 1997-2010: Dubbelslag.

Althaea

De Althaea Pers is een private, niet commerciële drukkerij en uitgeverij van hoofdzakelijk bibliofiele uitgaven in een beperkte oplage. In augustus 1997 door Jos Swiers uit Den Haag opgestart. Hij kiest bewust niet voor het vanouds ambachtelijke hoogdruk – zetwerk in lood en een daarbij behorende drukpers – maar maakt gebruik van de computer en een hoogwaardige laserprinter. Bovendien legt hij zichzelf een aantal beperkingen op: tekst alleen in een tekstverwerkingsprogramma en geen gebruik van (tekst)kleur.

Swiers maakt daarbij in toenemende mate ook gebruik van de bijdragen door kunstenaars, drukkers, vormgevers, fotografen en boekbinders. Het grote aantal uitgaven met werk van en over Anneke Brassinga, Constantijn Huygens, J.H. Leopold, Johan Breuker en Theo Gootjes en de jaarlijkse uitgave ter gelegenheid van koppermaandag zijn daar zichtbare voorbeelden van.

Zijn liefde voor het gedrukte boek en zijn eigen verzamelingen vormen in veel gevallen de bron of aanleiding voor een uitgave. Typerend voor uitgaven van De Althaea Pers is dat ze – op een enkele uitzondering na – niet voor de verkoop bestemd zijn. Dat heeft te maken met het karakter van vrijwel alle publicaties: het zijn gelegenheidsuitgaven die speciaal voor één persoon worden gemaakt.

Tot op de dag van vandaag zijn er 142 uitgaven verschenen. De bibliografie is integraal opgenomen op de website van de Althaea Pers.

Althaeapers

De expositie is op 2 juli 2010 geopend door Ronald Rijkse (conservator Oude Drukken en Bijzondere Collecties Zeeuwse Bibliotheek), Gerard Post van der Molen (margedrukker bij De Ammoniet) en Jos Swiers. Hij presenteerde de speciaal voor deze gelegenheid gemaakte uitgave (nr. 141) Dubbelslag Verrassend toeval. Toevallige verrassing. Met daarin een bijdrage van Ronald Rijkse en hemzelf.

Ronald Rijkse heeft deze bijzondere expositie met Jos Swiers samengesteld. Het is de laatste tentoonstelling van Rijkse in de Zeeuwse Bibliotheek, want in het najaar gaat hij met pensioen. Dubbel de moeite waard om te bekijken dus.

Machteld Berghauser Pont, communicatie

Foto’s uit het PZC archief

12 juli 2010

FO127649

Winkelier, Aardenburg (1961)

Sinds 22 juni hangen er in het Zeeuws Documentatiecentrum foto’s uit het PZC archief (periode 1950-1965). In 2009 heeft de Zeeuwse Bibliotheek een grote collectie negatieven van het PZC archief uit de jaren 1950-1987 in langdurige bruikleen gekregen. Een deel is inmiddels gedigitaliseerd, beschreven en te raadplegen via Beeldbank Zeeland.

De foto’s gaan onder andere over het dagelijks leven, diverse takken van sport, verenigingsleven, onderwijs, landbouw, industrie, studenten, feesten. De tentoonstelling is al door diverse mensen bezocht en voor velen van hen een feest van herkenning. Zeker voor degenen die deze periode bewust hebben meegemaakt. De jaren vijftig met name was een periode van wederopbouw en zuinigheid. Op Beeldbank Zeeland is een thema aangemaakt over dit PZC archief. Er zijn al verscheidene mensen geweest die een afdruk uit dit archief willen bestellen omdat ze zichzelf of familieleden op een van de foto’s herkennen. De PZC heeft in de editie van zaterdag 19 juni een groot artikel over deze tentoonstelling geplaatst.

pzcII

PZC artikel 19 juni 2010

De tentoonstelling is nog tot 15 augustus te bekijken op de tweede verdieping van de Zeeuwse Bibliotheek. Ook na deze periode blijven de foto’s te zien via Beeldbank Zeeland. Over een aantal jaren zullen alle foto’s uit het PZC archief opgenomen zijn.

Ester van Dooren, Beheerder audiovisuele en digitale collecties

Uit Zweden

5 juli 2010

Op reis in het buitenland ga ik uit aardigheid wel eens een bibliotheek binnen. In juni van dit jaar bracht ik drie weken in Zweden door. Dat kwam deze keer toevallig op gemiddeld één bibliotheek per week neer. Ik ben in twee openbare bibliotheken geweest en een universiteitsbibliotheek. Een ontspannen indruk.

simrishamn

Bibliotheek ‘Valfisken’

De eerste was de openbare bibliotheek ‘Valfisken’ in Simrishamn. Dat ligt op de uiterste zuidoostelijke punt van Zweden, aan de Oostzee. Het is een plaats ongeveer zo groot als Yerseke (en met dezelfde zeelucht). Ik dacht dat ik de eerste Marinus Bierens ooit in Simrishamn was, maar wat bleek: mijn grootvader met dezelfde naam was mij daar al zestig jaar geleden voorgegaan op een agrarische studiereis.

Zoals gebruikelijk in Scandinavië, is de bibliotheek onderdeel van een ‘cultuurhuis’ dat onderdak biedt aan meerdere culturele instellingen. Bij binnenkomst zie je meteen wat je in Zweden verwacht: de nieuwste detectives van eigen bodem. Iets verderop hebben ze een apart gedeelte voor regionale geschiedenis. Opvallend is ook een informatiepunt over de Europese Unie.

Er zijn minder werkplekken met computers dan je in een vooruitstrevend noordelijk land verwachten zou. In ieder geval geen gamezone. Wel behaaglijke plekken voor iedereen om lekker te zitten lezen. Het plaatsingssysteem van de boeken en andere materialen is op basis van korte nummers. Op de etiketten staan niet de eerste vier letters van het hoofdwoord, dus wordt het aan de lener zelf overgelaten om de goede plank te vinden. Zeker bij het wegzetten moet je daar toch wel goed op de achternaam van de schrijver letten, denk ik. De website is enkel in het Zweeds.

gavle

Stadsbibliotheek ‘Gefle Vapen’

Het middelgrote Gävle

Veel noordelijker aan de Oostzee, of eigenlijk is het al aan de Botnische Golf, ligt Gävle (uitspreken als jaevle). Aan de overkant van het water moet Finland liggen. De stad is van het formaat Roosendaal. De stadsbibliotheek ‘Gefle Vapen’ is van het formaat Zeeuwse Bibliotheek Plus, zou ik zeggen. Ze is gevestigd in een modern pand aan de rand van een 18e eeuwse wijk. Veel binnensteden in Zweden zijn verloren gegaan door branden. Dat heb je in een land waar eeuwen lang vooral van hout gebouwd werd. Maar in Gävle is een aantal straten met houten huizen in pasteltinten bewaard gebleven.

De open opstelling doet zeker niet onder voor de Zeeuwse Bibliotheek. Wat er vooral opvalt, is dat de kasten zo heerlijk vol zijn. Saneren? Pas wanneer de kasten uitpuilen, gaan we eens kijken wat misschien weg kan. Als boeken een beetje slijten, wil dat zeggen dat de mensen ze graag lezen. Dus dan laat je ze juist staan! Zo lijken ze te redeneren. In de collectie valt op hoeveel leesboeken ze in vreemde talen hebben. Niet alleen Fins en Engels, maar alle talen waar asielzoekers en andere ‘medezweden’ vandaan komen. Bijvoorbeeld heel veel Arabisch, Perzisch en Russisch. Er staan zelfs welgeteld vier Nederlandse romans, waaronder niemand minder dan goeie ouwe Mien van ’t Sant!

Wij waren er op zondag, en dan zijn ze enkele uren open. De collectie muziek is een wat we noemen ‘speerpunt’ van deze bibliotheek. Wat ook op de Zeeuwse Bibliotheek lijkt, is het doe-het-zelf systeem bij uitlenen en innemen. En links voorbij de ingang heeft deze stadsbibliotheek eveneens een leescafé, met een wat ruimere sortering dan bij ons. Bovendien heeft het café een heus buitenterras. De website is ook hier alleen in het Zweeds gesteld.

uppsalaZilveren bijbel

Grandeur van Uppsala

Van een grandioos kaliber is de universiteitsbibliotheek van Uppsala. In deze stad ontwierp de 18e eeuwse geleerde Carl von Linné (in Latijnse vorm Carolus Linnaeus) een indeling voor het plantenrijk die nog altijd geldig is. Uppsala was in de oudheid het politiek, cultureel en godsdienstig hart van de Zweedse natie. Vandaar dat hier in de late middeleeuwen een universiteit opgericht werd.

De bibliotheek ‘Carolina Rediviva’ is ondergebracht in een 19e eeuws pand bovenaan een heuvel met uitzicht op de dom en universiteitsgebouwen. Om binnen te gaan moet je lid zijn. Maar naast de hoofdingang is wel een permanente tentoonstellingsruimte ingericht. Met, vanzelfsprekend, de hoogtepunten uit de collectie. Waren Simrishamn en Gävle voor ons nog te bevatten, op de universiteit kom je natuurlijk in een andere wereld. Kleitabletten, Egyptische papyri, verluchte handschriften, de oudste Zweedse drukwerken in het Latijn en in het Zweeds…

Absolute topper is de ‘zilveren bijbel’ uit het begin van de zesde eeuw. Het is een vrijwel ongeschonden exemplaar van de vier evangeliën in de Gotische taal. Op dun purperkleurig perkament zijn de letters met zilverhoudende inkt opgetekend, vandaar de naam. Een eeuw tevoren was de tekst in het Gotisch vertaald. Tijdens de grote volksverhuizingen was een deel van de Goten, voor het andere deel woonachtig in het zuiden van Zweden en het nog steeds zo genoemde eiland Gotland in de Oostzee, in Oost-Europa terecht gekomen. Daar splitsten ze zich weer tussen Oost- en West-Goten. De Oost-Goten veroverden Italië. Hun koning Theoderik, die in Ravenna woonde, gaf opdracht voor dit handschrift. Het was vermoedelijk zijn persoonlijk exemplaar.

In de 16e eeuw bevond het evangelieboek zich in het bezit van de Oostenrijkse keizers. Zij hadden een grote bibliotheek in Praag. Aan het einde van de dertigjarige oorlog, in 1648, namen Zweedse troepen Praag in en namen de boekenschat mee naar hun land. Zonder te weten wat ze precies bij zich hadden, brachten ze zo het Gotische evangelie thuis in Zweden, de hedendaagse erfgenaam van de Gotische natie. Nu ligt het boek permanent te kijk in een spaarzaam -maar stemmig- verlichte vitrine.

De  universiteitsbibliotheek heeft ook een website. Met een kleine virtuele tentoonstelling. Rechts bovenaan is een knop waarmee je de taal op Engels kunt zetten. Als conservator van de bescheiden Zeeuwse collectie kwam ik toch wel een beetje beduusd naar buiten …

Eenmaal terug in Middelburg, werd ik verrast door het zomerthema ‘Scandinavië’. Terwijl ik alle Zweedse bossen afgezocht had op trollen, maar er geen gevonden had, lachten ze me vrolijk toe in vitrines op de begane grond van de bibliotheek. Maar deze zijn niet echt. Want hoe herken je echte trollen? Je kunt ze meestal niet eens zien, maar alleen ruiken. Ze stinken namelijk ontzettend. En ik kan het toch wel weten, gelooft u mij.

Marinus Bierens, vakreferent & coördinator catalogus Zeeuws Documentatiecentrum