Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the breadcrumb-navxt domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/html/wp-includes/functions.php on line 6121 ZB Bibliotheek van Zeeland

Waar kan ik x vinden?

5 februari 2015

De Zeeuwse Bibliotheek biedt al een aantal jaren toegang tot het raadplegen van digitale informatie. De mogelijkheden worden steeds meer uitgebreid zoals met het gebruik van e-books. De beschikbare hoeveelheid aan digitale informatie is echter heel groot en het is niet altijd gemakkelijk om te bepalen welke informatiebron nu eigenlijk geschikt is voor het vinden van de juiste informatie over een bepaald onderwerp.

Het gebruik van Google kan weliswaar behulpzaam zijn voor een eerste oriëntatie maar waarom zou je bijvoorbeeld niet beginnen met het raadplegen van een digitale encyclopedie. Als u thuis de digitale bibliotheek van de Zeeuwse Bibliotheek wil raadplegen via onze website, dient u in te loggen met behulp van de gegevens op uw lenerspas.

Brittannica

Voor velen is de Wikipedia het startpunt maar de Zeeuwse Bibliotheek biedt ook toegang tot Winkler Prins online en de niet minder beroemde Engelstalige Encyclopaedia Britannica die veel meer te bieden heeft dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Het is niet alleen een encyclopedie in de traditionele zin maar bevat ook veel meer extra digitaal materiaal zoals een woordenboek (the Merriam-Webster Dictionary), en verwijzingen naar andere gerelateerde informatie uit boeken, tijdschriften, videomateriaal over wetenschap, geografie, geschiedenis, kunst. Daarnaast allerlei zinvolle informatiebronnen die te vinden zijn op het Internet. Zelfs vergelijkingen tussen landen op basis van statistische informatie is mogelijk. Naast oriëntering biedt de digitale bibliotheek toegang tot onderwerpsgerichte informatie op verschillende niveaus.

Oxford University

De bestanden van Oxford University zijn goed te gebruiken voor onderzoek en studie. Naslagwerken op verschillende wetenschappelijke gebieden zijn met hun volledige tekst toegankelijk. Wat te denken van 14 verschillende tweetalige woordenboeken?

Springer

Een ander belangrijk bestand is SpringerLink. Deze databank verschaft toegang tot 1200 verschillende wetenschappelijk tijdschriften op diverse terreinen zoals architectuur, medische wetenschappen, energie, natuurkunde, filosofie, sociale wetenschappen en statistiek.

NYtimes

Ook het archief van The New York Times is digitaal toegankelijk vanaf 1852. Dat alles naast de reeds beschikbare digitale bronnen voor Zeeland. De volledige lijst vindt u via de website www.zeeuwsebibliotheek.nl. Genoemde bronnen zijn slechts een beperkte selectie van het totaal.

Als u gebruik wilt maken van de mogelijkheden kiest op de thuispagina van de website van de Zeeuwse Bibliotheek voor collecties in het menu. Kies vervolgens voor Digitale Bibliotheek en voilà: de complete lijst. Succes !

 

Cees de Blaaij, vakreferent

Oude bibliotheken op Schouwen-Duiveland

2 februari 2015

Lang voor de Zeeuwse Bibliotheek, en zelfs lang voor de Provinciale Bibliotheek van Zeeland, hebben er in deze provincies bibliotheken bestaan die min of meer voor algemeen gebruik toegankelijk waren. Van deze collecties is meestal bitter weinig bekend, en soms kunnen we het bestaan ervan alleen maar vermoeden. Een enkele keer is de ruimte bewaard gebleven, maar zijn de boeken zelf door omstandigheden verdwenen. Hieronder volgt een indruk van de librije van Zierikzee, van mogelijke andere kerkelijke collecties op Schouwen-Duiveland, en van de oude boekenverzameling op het stadhuis van Zierikzee.

ets,Nieuwe of Sint LievensMonsterkerk1830

De Sint-Lievens Monsterkerk te Zierikzee was in de Middeleeuwen een kapittelkerk. Deze beschikte over een librije, die zich aan de zuidwestzijde van het koor bevond. Het vertrek werd in 1422 gebouwd, en diende in de 16e eeuw ook als kapittelhuis. Na de hervorming  werd de ruimte als consistorie gebruikt. Behalve de kerkeraad van de stad Zierikzee, vergaderde hier ook de Classis Schouwen-Duiveland.*

Over de inhoud of omvang van de middeleeuwse bibliotheek is nauwelijks informatie voorhanden. In 1726 trof een timmerman in het koorgewelf van de kerk drie weggestopte wiegedrukken aan. Het betrof twee pauselijke decretenbundels en een retorisch werk dat van een ketting voorzien was: Johannes de Sancto Geminiano (ed. Helwicus Teutonicus), Liber de exemplis ac similitudinibus rerum.** In ieder geval heeft dit boek in de librije gelegen. Het indrukwekkende kerkgebouw werd in 1832 door brand verwoest, en bezat toen geen predikantenbibliotheek.

Van de belangrijkste andere kerken op het eiland Schouwen-Duiveland, namelijk die van Haamstede, Brouwershaven en Nieuwerkerk, is niet bekend of ze over boekencollecties beschikten. Weliswaar werd aan de kerk in Nieuwerkerk in 1499 een kapittel verbonden, maar niets wijst op een librije.

De diverse kloosters op het eiland bezaten vanzelfsprekend missalen, bijbels en andere handboeken voor de liturgie. Drie boeken, afkomstig van het reeds eeuwenlang spoorloos verdwenen kartuizerklooster Sion bij het dorp Noordgouwe, zijn bewaard gebleven: een gedrukte bijbel uit 1537 in de Zeeuwse Bibliotheek te Middelburg, en verder een boekje uit 1577 in het Stadsarchief van Leuven en een handgeschreven gebedenboekje uit 1523 in de Koninklijke Bibliotheek te Brussel.***

Zoals iedere zichzelf respecterende stad in de Republiek der Verenigde Nederlanden, bezat ook het stadhuis van Zierikzee een boekencollectie. De werken stonden niet ter beschikking van de burgerij. Zeker een hele kast moet gevuld geweest zijn met de gedrukte Notulen van de edel mogende heeren Staten van Zeelandt. Zierikzee ontving deze reeks, voorzien van het eigen stadswapen, in haar hoedanigheid als een van de zes stemhebbende steden in het gewest. Van 1709 tot 1754 bestelde het stadsbestuur de resoluties van de Staten-Generaal bij de landsdrukker in Den Haag. Met de weinige andere bewaard gebleven boeken worden deze in het Gemeentearchief van Schouwen-Duiveland bewaard. De bibliotheek van dit archief, die zowel oude drukken als recent materiaal omvat, is ontsloten via de eigen website.****

Bovenstaande gegevens zijn ontleend aan vriendelijke mededelingen geleverd door de heer H. Uil, gemeentearchivaris van Schouwen-Duiveland.

 

* De ruimte is aangegeven op de plattegrond van de kerk, gevoegd bij: P.D. de Vos, De grafschriften der voormalige St. Lievens-Monsterkerk te Zierikzee, Zierikzee 1911.

** Zie: J. de Kanter, Phil.z., Chronijk van Zierikzee, 2euitgave, Zierikzee 1795, pagina 48-54.

*** Bronnen: Verslag Provincie Zeeland, 1905, pagina 24-25; B.D.H. Tellegen Azn., De Provinciale Bibliotheek van Zeeland, Middelburg 1953, pagina 9.

KB, Brussel, Handschriftenverzameling II 5573. Vriendelijke mededeling van (wijlen) dr. J.H. Kluiver, 1979.

Leuven, Stadsarchief, nr. 7172. Idem.

H.J.J. Scholtens, De Karthuizers bij Zierikzee, in: Bijdragen voor de Geschiedenis van het Bisdom van Haarlem, 1935, pagina 165-223.

**** Zie: http://schouwen.hosting.deventit.net/AtlantisPubliek/default.aspx?modules=Archieven%20en%20Inventarissen#

 

Ondergetekende is gevraagd om een bijdrage te leveren aan een boek over librijen en oude bibliotheken in Nederland tot het jaar 1800.  Ik zou daarin de Zeeuwse situatie aan de orde stellen. Het bovenstaande is een voorproefje op dat lange artikel. Na een eerdere bespreking over de librije van Hulst, enkele maanden geleden, breng ik met plezier ook deze schaarse informatie over oude bibliotheken op Schouwen-Duiveland alvast in het openbaar.

 

Marinus Bierens, conservator Bijzondere Collecties

 

Beeldende kunst in 3D

21 januari 2015

Bij beeldende kunst denken we heden ten dage meestal aan twee dimensies. Tekeningen, schilderijen, etsen en foto’s en reproducties daarvan zijn goede voorbeelden. De digitale wereld, het internet, filmkanalen, allemaal zo plat als maar mogelijk, op een beeldscherm weergegeven. Vroeger werd kunst juist vooral driedimensionaal vormgegeven. Beeldjes en sculpturen waren de meest voorkomende uitingen van artistieke expressie.

Het oude Egypte en de Griekse oudheid

Toetanchamon was een farao van de 18e Dynastie van het Oude Egypte. Zijn graf is de meest spaakmakende vondst. Ebbenhouten koningsbeelden, vreemd gevormd vergulde bankjes met leeuwenkoppen en met het hoofd van Hathor, betoverende juwelendoosjes, vazen van albast, sierlijk bewerkte stoelen, strijdwagens. Er kwam geen eind aan de lijst van opgeslagen spullen. De hoeveelheid was zo overweldigend dat de archeologen bijna 3 maanden nodig hadden om alles te catalogiseren, fotograferen en rubriceren. Voordat zij eindelijk op 16 februari 1923 toekwamen aan de eigenlijke grafkamer met de gouden sarcofaag.
toet1Het materiaal dat gebruikt werd in de beeldhouwkunst tijdens de  Griekse oudheid was marmer. De Griekse beeldhouwkunst heeft veel  aandacht voor het menselijk lichaam. Er zijn beelden van goden, maar  ook van ‘gewone’ mensen. Deze werden gemaakt na een bijzondere  daad van moed of een belangrijke sportprestatie. Dit waren meestal  mannen en ze werden ook meestal naakt afgebeeld. Vrijstaande beelden  stonden vaak rond tempels.

Moderne 3D technieken of ouderwets handwerk

Vladimir Bakun (1965), werd geboren in Zuid-Siberië. Zijn eerste  beelden werden bepaald door de uitgestrekte Siberische wouden vol  dennen, ceders, lariksen en berken. In de houthakkerskampen speelde hij tussen de hoge stapels gekapte bomen en deed er zijn liefde voor hout op. In de werkplaats van zijn vader, maakte hij kennis met de techniek van het verfijnde Russische houtsnijwerk. Na veel experimenteren ontwikkelde hij een speciale en unieke techniek waarbij hij de verborgen kern van het hout, vol nerven, kwasten, vezels en groeilagen weet bloot te leggen. Daarmee toont hij het hart van het hout. Die kopse kant van hout komt zelden naar voren. De vormen waar hij naar streeft zijn natuurlijke oervormen, soms met een mannelijk, dan weer met een meer vrouwelijk voorkomen.

In groot contrast daarmee is de werkwijze van Adam Lowe. De kunstenaar Adam Lowe en het collectief Factum Arte heeft met laserscanners, digitale fotografie en 3D printers kopieën gemaakt van de graftombe van Toeanchamon. Ook vazen, schouwen en andere voorwerpen die gebruikt worden voor decors in Hollywood worden gemaakt met de 3D printer en marmerstof. Op basis van achttiende eeuwse ontwerpen van Piranesi worden nu voorwerpen gemaakt met schitterende details.

In Zeeland is binnenkort ook een werkplaats met allerlei aparaten zoals 3D printers en een laserscanner. Een uitgelezen plek voor kunstenaars en ontwerpers om aan de slag te gaan met moderne 3D techniek. Wie meer wil weten over oude en moderne kunst kan natuurlijk ook in de Zeeuwse Bibliotheek terecht voor boeken, DVD’s en tijdschriften. De redactie van het tijdschrift Kunstbeeld heeft een speciaal nummer met de beste kunst van 2014. Daarin is aandacht voor de beste kunstmomenten, de beste musea, de beste kunstenaars, de beste kunstboeken, enzovoort.

cover kb12 best of kunstbeeld

Aanbevolen in de Zeeuwse Bibliotheek en in digitale bronnen:

Dijkgraaf, Robbert. Platte kunst. Kunstbeeld, jaargang 38 (2014), 12/1 , p. 71

Luigi Ficacci. Giovanni Battista Piranesi, the complete etchings (Het complete oeuvre van de Italiaanse etser, 1720-1778)

Materiaal over Toetanchamon 

Materiaal over beeldhouwkunst in de Griekse oudheid 

Materiaal over 3D printen

Informatie over het Fablab Zeeland

Expositie van Bakun

Adriënne Withagen

Read Around the Globe: Steinz – gids voor de wereldliteratuur

13 januari 2015

Wat te lezen na Honderd jaar eenzaamheidHet diner of een ander favoriet boek? Hoe liep het af met Jane Eyre, en waarom is Anna Karenina zo bijzonder? Door welke romans werd Haruki Murakami beïnvloed, en wie hebben zich op hun beurt laten inspireren door Norwegian Wood

Wie gezegend is met een gezonde leeshonger naar goede literatuur heeft automatisch vragen naar verdere verdieping van informatie over schrijvers en hun werk en behoefte aan goede ideeën om verder te lezen.

Steinz – gids voor de wereldliteratuur geeft antwoord op bovenstaande en vele andere vragen, aan de hand van ruim 400 karakteriseringen van auteurs uit 26 taalgebieden. Er is aandacht voor hun beste werk, en Pieter Steinz geeft vele tips voor boeken in een vergelijkbare stijl of over hetzelfde onderwerp.

steinz-gids-los

Steinz – gids voor de wereldliteratuur, is een samenvoeging, bewerking en actualisering van de succesboeken Lezen &cetera (2003) en Lezen op locatie (2004). Dit monnikenwerk is een handboek voor de individuele lezer, maar ook een naslagwerk voor leesgroepen, boekhandelaars, scholieren, studenten en docenten. Het boek geeft een schat aan informatie en dwarsverbanden in honderden verrassende pagina’s.

Pieter Steinz
De auteur van Steinz – gids voor de wereldliteratuur, Pieter Steinz (1963), werkte meer dan twintig jaar als kunst- en boekenredacteur bij NRC Handelsblad. Hij was sinds 2012 directeur van het Nederlands Letterenfonds, totdat hij terugtrad wegens de spierziekte ALS. Van zijn hand verschenen onder meer de veelgeprezen gidsen Lezen &ceteraDracula heeft echt geleefd en bestseller Made in Europe (2014). De laatste, meest recente titel is een geweldige reisgids langs de culturele hoogtepunten van Europa, die leest als een roman. Het laat zien welke culturele verworvenheden typisch Europees zijn en in alle Europese landen tot bindend cultuurgoed behoren. In Made in Europe verdiept Steinz zich in het culturele DNA van ons continent, of dat nou de Mona Lisa is, de verlichte ideeën van de filosoof Voltaire of de Billy Boekenkast van woongigant Ikea. Over alle onderwerpen weet hij nieuwe, interessante feitjes te vertellen.

9789046815540.pcovr.01.madeineurope.indd

Boekwebben

Voor Steinz – gids voor de wereldliteratuur maakte hij 52 boekwebben. Dat zijn literaire schema’s rondom beroemde boeken, met een overzicht van invloeden en suggesties voor verder lezen. Dat is heel handig om als leidraad te gebruiken wanneer je op zoek bent naar de betekenis van een bepaalde auteur of wilt weten wat zijn of haar beste titels zijn. Neem bijvoorbeeld Gerard Reve, de schrijver van de beroemde generatieroman De avonden (1947). In het boekweb over Reve, zie je in één oogopslag dat hij onder meer werd beïnvloed door Gustave Flaubert en Multatuli, wat de hoogtepunten van zijn oeuvre zijn en welke auteurs op hun beurt weer door Reve werden beïnvloed. Vooral dat laatste is interessant en brengt je zeker op ideeën om verder te lezen in gegarandeerd prachtige boeken.

Steinz geeft verder 104 enthousiasmerende samenvattingen van klassieken uit de wereldliteratuur, van de Decamerone tot Wolf Hall en van Advocaat van de hanen tot Der Zauberberg. Hij doet dat in een aansprekende stijl met citaten uit het boek die kernachtig laten zien waarom juist dit verhaal zo de moeite waard is om te lezen.

Lijstjes en quizzen

Hij bespreekt 26 zogenaamde ‘one-book-wonders’, auteurs die beroemd zijn geworden om slechts één briljant boek. Dit naast weer 26 andere lijstjes met elk dertien boeken over één onderwerp. Bijvoorbeeld dertien titels waarin Spanje het decor vormt of dertien klassieke en moderne romans over ‘overspel’. Bovendien laat hij in 52 landkaarten zien waar de meesterwerken uit de wereldliteratuur zich afspelen. En dat is weer ideaal voor ‘lezen op locatie’. Heerlijk om op stedentrip te zijn in Praag en dan, dankzij de tips van Steinz, te lezen in een roman die zich daadwerkelijk in deze stad afspeelt. Zoals het klassieke meesterwerk De ondraaglijke lichtheid van het bestaan van Milan Kundera.
Kundera-Ondraaglijke

Dwars door het boek heen vind je 26 quizzen rondom literaire thema’s. Dat varieert van een quiz over de beginzinnen van beroemde werken tot dertien cryptogrammen over werken uit de wereldliteratuur. Maar ook dertien vragen over de plaatsen waar buitenlandse boeken als La chute van Camus en Hans Brinker, or the silver skates van Mary Mapes Dodge zich afspelen. Ik vond het een uitdaging om zo’n quiz te doen en te puzzelen of mijn kennis op dit gebied toereikend is. Ook leuk trouwens om zo’n quiz in een leeskring te spelen. Als afwisseling een avond met een literair gezelschapsspel, tussen het bespreken van de gelezen boeken door.

Weblog Read Around the Globe

Sinds 1 januari 2015 schrijft Pieter Steinz, samen met zijn dochter Jet, een weblog dat bij het boek hoort. Na aanmelding kun je dit weblog volgen. Er zijn dagelijks nieuwe posts. Op vrijdag 9 januari was er bijvoorbeeld een stukje over de winnaar van de Nobelprijs voor literatuur 2014, Patrick Modiano. Wie is hij en wat zou je van hem moeten lezen?

Zaterdag 10 januari werd het citaat van de week gepresenteerd, een zin uit de beroemde roman Dode zielen van Nicolaj Gogol. Steinz: “De zeldzame aantrekkingskracht van de roman zit hem in de humoristische typeringen, in het pittoreske, maar allesbehalve realistische beeld van het tsaristische platteland. En in de met veel enthousiasme bewandelde zijpaden. Wie wil kan er ook nog een verholen portret van de kunstenaar of een pikzwarte schets van de menselijke natuur in zien. Wie krijgt na zo’n aanbeveling geen zin om deze klassieker eens ter hand te nemen?”

Een ander voorbeeld: op dinsdag 13 januari werd de (post)modernistische auteur en literaire superster Daniel Kehlman veertig jaar oud. Steinz belicht op deze dag in het weblog het vernieuwende werk van de Duitse Oostenrijker. Ik kende hem nog niet, maar ben nu van plan om eens een roman van hem te lezen.

ruhm_cover

Petje af

Alles bij elkaar zijn boek en weblog zeer de moeite waard om te raadplegen en te blijven volgen. Petje af voor de bevlogen Steinz, die het ondanks zijn heftige, progressieve ziekte, niet kan laten om zijn uitgebreide literaire kennis en inzichten zo enthousiast met ons te delen. Ik laat me er in ieder geval dagelijks door inspireren en hoop dat de lezer van dit blog net zo blij van dit boek wordt als ik!

Anya Marinissen,

Webredacteur en bibliothecaris Romanteam Zeeuwse Bibliotheek.

 

Boeken die je niet wilt lezen (deel III)

7 januari 2015

Ditmaal de voorlopig laatste aflevering van Boeken die je niet wilt lezen. Voorlopig omdat er waarschijnlijk nog genoeg pareltjes onder het maaiveld liggen, maar ze zijn niet makkelijk vindbaar omdat nu eenmaal niemand ze wil lezen. Deze keer een greep uit de bekende oeuvres doe het zelf/hobby, kookboeken en jeugdboeken maar ook recycling, poezen en katten, titels die in de context anders uitpakken, boeken voor hem of voor haar en diversen.

Boeken voor hem of voor haar

Er is op zich niets mis met informatieve boeken die sociale gebreken proberen op te lossen, maar soms ligt het probleem toch echt bij jezelf. Een titel als How to meet women on the subway is natuurlijk een handig duwtje in de rug voor de schizofrene en mensenschuwe medemens, maar als je datzelfde boek in de metro gaat lezen terwijl je tien centimeter van een echte vrouw vandaan zit, lijkt een praktijkgerichte cursus meer op zijn plaats.

How to meet women in the subway

(Foto: lonidee/Instagram)
De volgende titel heb ik weliswaar onder deze categorie ondergebracht, maar klinkt even vreemd in de oren als Robert M. Pirsig’s Zen en de kunst van het motoronderhoud . Waar ik in dit geval door de paradox heen kan prikken, lukt me dat bij Pamela Wible’s (alleen de naam al) Pet goats and pap smears toch echt niet, want hoe moet ik uitstrijkjes met geiten als huisdier zien te rijmen? Ook de vrolijk vormgegeven en nogal letterlijk genomen omslag van het boek brengt de lezer niet dichterbij de oplossing (die waarschijnlijk in de medische sfeer zit). Eerder ben je toch geneigd te denken dat het hier om dierenporno gaat. Ik denk in ieder geval niet dat de meeste vrouwen in de rij zullen gaan staan voor dit boek.
pet goats and pap smears

Doe het zelf/hobby

De hieronder beschreven boeken vinden wellicht wel lezers, maar hadden beter niet geschreven kunnen worden. Ze bevorderen namelijk de burgerlijke ongehoorzaamheid en nodigen uit de levens van de medemens te bedreigen. Is het niet op een zeer directe wijze, zoals in How to make money in your spare time, waarin de lezer maffiose- en oplichterspraktijken worden aangeleerd, dan toch wel indirect door van opgroeiende pubers heuse pyromanen te maken in de Practical Pyromaniac. Het eerste boek heb ik om praktisch moverende reden overigens weer wel cadeau gedaan aan een vriend die al langer dan een jaar werkloos was. Je moet immers wat in deze tijd.

How to make money in spare time Practical pyromaniac

In de context…

Als ik u de titel Still stripping after 25 years meegeef, schat ik de kans op 99,9% dat u denkt dat dit de biografie is van een zeer succesvolle stripteasedanseres. Niets is echter minder waar als we de huisvlijt van Eleanor Burns gaan lezen die al die jaren al Quiltkleedjes in elkaar punnikt. Eleanor had zich dus af kunnen vragen of het niet-quiltende gedeelte der wereldbevolking deze titel wellicht verkeerd zou kunnen  interpreteren?
Still stripping

Soms is er helemaal niets mis met een boek, maar gaat het bij de laatste schakel in het drukproces in de fout: de medewerker/ster die de lay-out verzorgt. Zo is het handig de gouden regel te hanteren dat als een achternaam van een auteur een kleur bevat en de titel van het boek begint met een zelfstandig naamwoord, je dit maar beter niet op elkaar kan laten volgen omdat de context dan wel eens een beetje racistisch uit kan pakken. Nu zijn er in de Engelstalige wereld veel mensen die Brown heten, maar als je dan een boek schrijft dat Kids are weird is getiteld, moet je bepaalde zaken dus niet achter elkaar gaan plaatsen.
Brown kids are weird

Poezen en katten

In het verlengde van die contexttitels liggen woorden die synoniem zijn voor meerdere begrippen. Daarmee moet je altijd duidelijk zijn, dus als je een boek schrijft over wat voor leuke spelletjes je allemaal kunt verzinnen voor je kat noem je dat Games you can play with a cat en niet Games you can play with your pussy. Waarschijnlijk dacht schrijver Ira Alterman het zo allemaal wat persoonlijker te maken -want dat verkoopt- maar het werd onbedoeld wel erg persoonlijk. Overigens prefereer ik de titel Games you can play with your pussy nog wel boven de ‘verbeterde’ titel van de Duitse vertaling, want dan ontgaat de lust je al meteen: Spiele mit Kaetzchen und andere nicht immer ernstgemeinte Anregungen fuer Freunde des Etagenpanthers.
Games you can play with your pussy
Sprekend over de verwarring tussen kat en poes moet ik meteen ergens anders aan denken… Hoewel het eigenlijk buiten deze rubriek valt omdat het geen boek betreft maar een kalender, wil ik dit toch niet onbenoemd laten. Zo zag ik pas geleden in het dierenasiel een kalender van 2015 die als titel droeg: mannen met katten, waarin je elke maand een andere ‘celeb hunk’ met zijn kat aantreft. De opbrengst is voor dierenasiel Sliedrecht waarvoor Inge Smulders de foto’s maakte, maar ik dacht meteen ‘wat eenzijdig seksistisch, want waarom ligt hier geen kalender naast van vrouwen met poezen?’ Of zouden de medewerkers van het dierenasiel deze weblog ook meelezen?
mannen met katten
Diversen

Enkele jaren geleden werd voor de noordoostkust van Australië een solozeiler met zijn twintig voets scheepje letterlijk overvaren door een mammoettanker. Nu heeft een zeilschip altijd voorrang op een gemotoriseerd schip, maar ik waag toch te betwijfelen of het deze zeiler wel was gelukt de reus van 300 meter te ontwijken als deze het boek How to avoid huge ships van kapitein John W. Trimmer had gelezen. Nu is het boekje heel dun, maar het gaat hier toch vooral om toegepaste wetenschap die je pas nodig hebt als het moment daar is. Dat deze rubriek Boeken die je niet wilt lezen aan een groeiende behoefte voldoet bewijst juist dit boek, want in navolging van deze titel verscheen van de hand van Joel Rickett het bibliografische How to avoid huge ships: and other implausibly titled books. Ik ben dus duidelijk niet de enige die al deze gepubliceerde onzin opvalt.

How to avoid huge shipshow to avoid huge ships II

Recycling

Titels hier variëren van ‘vreemd’ tot ‘dat wil ik echt niet weten’, tenminste, als het gaat om seks in het hiernamaals wil de mens wellicht best weten of dat er is, en zo ja, of dat beter is dan hier. Probleem is echter dat de auteur het zelf ook onmogelijk kan weten, dus heeft het lezen van Sex in the afterlife niet veel nut.

sex in the afterlife

Zo vergaat het mij eigenlijk ook bij de milieuvriendelijk vooruitstrevende titel Reusing old graves. Graven stapelen neemt immers minder ruimte in beslag dan graven spreiden, maar ik leg de botjes en beenderen van mijn voorvaderen liever niet in de eikenhouten grabbelton bij die van een ander, maar misschien dat iemand in de uitvaartbranche het desondanks toch interessante literatuur vindt.
Reusing old graves

Kookboeken

Helemaal terug van weggeweest zijn de kookboeken, maar of voor cupcake bakkend Holland en andere masterchefs deze kannibalentitels tot de verbeelding spreken is de vraag. Eating people is wrong van Malcolm Bradbury is fictie, maar de omslag suggereert dat niet, terwijl Lewis Burke Frumkes How to raise your i.q. by eating gifted children onder de noemer ‘satire’ zou moeten vallen, terwijl ik er absoluut niet om lachen kan. Wellicht komt dat een beetje door mijn allergie voor Amerikaanse fysiek-verbale grappen.
Eating people is wrongHow to raise you iq

Jeugdboeken voor 18+

Als laatste drie titels voor de jeugd die je afgaand op titel en omslag als bibliothecaris ook bij de volwassen romans onder Liefde & leven of gewoon erotiek zou plaatsen. Om te beginnen een boek over voetballende jongens die op jongens vallen in Fellow fags en vervolgens een curieus boekje over de jeugd van de scouting die allerlei wurgspelletjes doen in Scouts in bondage. Het is in ieder geval toch niet vreemd dat ik de associatie met slavernij en gevangenschap niet direct had gelegd lijkt me?

fellow fags Scouts in bondage
De laatste titel is er weer een in het verlengde van Winnie the Pooh’s Pooh gets stuck. Het gaat hier om de combinatie taal en beeld in het kleuterboek Woody. Hierin zien we een houtmijt die zich net als Rupsje nooitgenoeg door het boek heenvreet. Als je daarbij teksten plaatst als But early the next morning he gets a woody… and becomes so big and tall! met bijbehorend plaatje, dan is voor mij duidelijk dat de illustrator een andere doelgroep voor ogen heeft dan die van 3 tot 5 jaar.
woody
Amateurs, liefhebbers, hobbyisten, tekenaars en andere pennenkrassers: ga vooral door met al jullie broddelwerk en laat je printer duizenden pagina’s over de wereld uitspugen! Misschien dat een ander er ooit nog een keer zijn werk van kan maken een bibliotheek met jullie verbale diarree te vullen.

 

Johan Francke (informatiespecialist)

Kerstmuziek

10 december 2014

Nu de Sinterklaastijd weer achter de rug is en de discussies rond Zwarte Piet weer voor een tijdje geluwd zijn, kunnen we ons gaan voorbereiden op de kerstdagen.

kerstmuziek-680

De dorpen en steden zien er weer gezellig en feestelijk uit. De huizen worden voorzien van sfeerverlichting, de kerstboom wordt weer opgetuigd. De muzikale omlijsting van dit gebeuren zal weer de nodige aandacht krijgen, er zullen weer de nodige kerstliederen ten gehore gebracht worden en het wordt weer kiezen tussen de vele kerstconcerten die uitgevoerd gaan worden.

Omdat ik deze tijd heel sfeervol en gezellig vind, wil ik graag aandacht besteden aan kerstmuziek. De muziektafel op het plein in de Zeeuwse Bibliotheek heb ik ingericht met allerlei kerstmuziek uit de collectie van de muziekafdeling. Kom gerust eens kijken!

Wat voor kerstmuziek kennen we

Bij de kerstmuziek kan er onderscheid worden gemaakt tussen religieuze kerstliederen, die over de geboorte van Jezus Christus gaan en de profane liederen die de sfeer rond kerstmis beschrijven (de kerstman, sneeuw of gezelligheid).

De religieuze liederen kennen een verschillende afkomst en ouderdom. Kerstliederen die al eeuwen lang gezongen worden zijn het bekende Hoe leyt dit kindeke en Nu zijt wellekome. Deze liederen dateren al van de 17e eeuw.

nu zijt wellekome

Een lied wat ook elk jaar veel wordt gezongen is het beroemde Stille Nacht, dat stamt uit begin 19e eeuw. Ik vind het fascinerend dat liederen die eeuwen geleden al gemaakt zijn, zich elk jaar weer op het kerstrepertoire bevinden en veelvuldig gezongen worden.

De profane liederen zijn veelal van Amerikaanse oorsprong. Beroemde producten van de Amerikaanse muziekindustrie zijn Jingle Bells en I’m dreaming of a White ChristmasWie kent het niet!

jinglebells

Grappig te vermelden is dat in Jingle Bells het woord kerstmis helemaal niet voor komt, het gaat alleen over sneeuw. Desondanks wordt het als kerstlied beschouwd en wordt het buiten de kersttijd niet of nauwelijks gezongen.

weihnachtsoratorium

Speciaal voor kerst is er ook klassieke muziek gecomponeerd, zoals het beroemde Weihnachtsoratorium van Johann Sebastian Bach, wat geen oratorium is, maar een bundel cantates waarvan veel muziek aan andere, meest wereldlijke cantates van Bach is ontleend. Een ander heel bekend werk  dat ik kan aanbevelen om te beluisteren is het Kerstconcert van Arcangeleo Corelli. Deze werken zullen in de kersttijd weer veelvuldig uitgevoerd worden.

In de periode rond kerstmis wordt de muziekmarkt van alle kanten weer overstroomd worden met allerlei kerstmuziek. Kijk alleen maar hoeveel Christmas radio stations er in de lucht zijn tijdens de kerstperiode.

Special-1991-02-Album-White-Christmas

Elk jaar maken bekende (pop)artiesten wel weer een kerstcd, zoals onder meer de 3JS, Gerard Joling en The Common Linnets dat hebben gedaan.

common linnets

 

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf niet zoveel heb met de populaire kerstliedjes, maar ik heb mijn mening herzien toen ik het kerstlied Christmas around me van The Common Linnets hoorde. Ik kan het iedereen aanraden. Kortom: de kerst kan weer gevierd worden en ik wens iedereen dan ook hele fijne kerstdagen toe!

Rea Bensch, Domeinspecialist muziek

 

 

Boeken die je niet wilt lezen (deel II)

27 november 2014

Belofte maakt schuld. Bij deze dus een nieuwe lijst met titels van boeken die je eigenlijk niet wilt lezen. Desondanks zijn ze misschien leuk om, als steek onder water, cadeau te doen. Deze keer zowel de vertrouwde categorieën poep en pies en pedofilie, alsook Tweede Wereldoorlog, poezen en katten, emancipatie (volgens mannen en vrouwen) en het meest gewilde boek dat niemand wil lezen – maar wel een legendarische omslag heeft.

Ditmaal ook enkele Nederlandse titels, want domheid van de auteur is niet voorbehouden aan de Engelstalige literatuur.

Tweede Wereldoorlog

Alleen over de Tweede Wereldoorlog zijn al bibliotheken vol geschreven. Geen wonder dus dat sommige onderwerpen zeer gespecialiseerd vakgebied worden. Hiervan twee voorbeeldjes. Ten eerste een boekje met bijdragen van diverse historische wetenschappers met de curieuze titel: How green were the Nazis? waarin de lezer leert dat de nazi’s al in de jaren dertig met bosaanplant en bescherming van de Teutoonse wouden bezig waren.

How green were the nazis

De vraag is alleen: zijn we ook geïnteresseerd in de rol van de nazi’s als natuurbeschermers? Het antwoord is ontkennend. We zijn wel geïnteresseerd in natuurbescherming an sich, maar niet specifiek door een politieke groepering in het verleden, en die desinteresse geldt ook de volgende titel.

Hitler neither vegetarian

Ik weet dat Adolf Hitler vegetariër was, maar betekent dat ook dat ik een boek wil lezen over Adolf Hitler als vegetariër? Het antwoord luidt ‘nee’. Als ik iets over vegetariërs wil weten duik ik wel in SISO 628.7 en niet in Duitsland 947.6 waar het boek Hitler: Neither vegetarian nor animal lover van Rynn Berry te classificeren valt. Saillant detail voor de kenners is hier wel dat op de omslag Neville Chamberlain – de sukkel van de 20ste eeuw- vrolijk met de führer aan een blaadje sla zien knabbelen, terwijl de politicus denkt een herenakkoord te sluiten met de minst betrouwbare politicus van diezelfde eeuw.

Mussert als ingenieur.jpg

Tot besluit nog een Nederlandstalig werkje met zekere antiquarische waarde over een niet zo belangwekkende ingenieur van Rijkswaterstaat die beroemd is geworden omwille van zijn politieke vrijetijdsbesteding. Hem roemen om zijn architectonische werkzaamheden is dan ook even vreemd als het bewonderen van Jeroen Krabbé om diens schilderkunst. Het wekt dan ook geen verbazing dat Mussert als ingenieur van de hand van J. Homan van der Heide verscheen in 1944 en geen herdrukken heeft gekend.

Medische wetenschap

Castration

Bètawetenschappen staan bekend om hun directheid en exacte formulering. Victor T. Cheney schreef een boek met een niet mis te verstane boodschap: Castration, the advantages and the disadvantages. Laat ik nu omwille van het onderwerp geïnteresseerd zijn in de voor- noch de nadelen. Met andere woorden: je kunt je potentiële kopers ook afschrikken nog voordat de omslag omgevouwen is.

Esoterie over katten

Does god speak through cats

Eigenlijk is deze kop nog te hoogdravend voor mensen die de volgende titel wel degelijk serieus ter hand nemen: zweefvlieger David Evans schreef Does God speak through cats? Nu dicht elke kattenliefhebber zijn eigen tijger de status van superpredator toe, maar ik heb uit de weinige woorden die mijn kat tot me sprak nooit meer kunnen beluisteren dan een ‘Zeg, ik heb honger, zou je de bak met brokken niet eens klaar zetten?’, om van verdere hoogdravende esoterische opmerkingen nog maar te zwijgen.

Toch is hier een markt voor, want ook Heather Busch en Burton Silver spelen in op het sentiment dat uw kat een superkat is, die misschien voor u wel de nieuwe Van Gogh kan worden. Het boek Why cats paint. A theory of feline aesthetics beschrijft met veel omhaal wat er gebeurt als je de poten van je kat insmeert met verf en hem vervolgens in een gesloten kamer tien minuten opjaagt over een stuk canvas doek.

why cats paint

Emancipatie (volgens vrouwen die mannennijd hebben)
Are woman human

Catherine A. MacKinnon schreef: Are woman human? And other international dialogues. Ook hier telt weer: de vraag stellen is hem beantwoorden. Het is dan alleen jammer dat je de omslag niet eens meer hoeft te openen om het boek gelezen te hebben.

How to succeed in business

Een boek van wetenschappelijk niveau dat ik beslist nog eens cadeau wil doen aan een al te zeer geëmancipeerde collega is van Karen Salmansohn die in How to succeed in business without a penis uitlegt hoe zakenvrouwen succesvol kunnen opereren in een mannenwereld (zonder een penis te bezitten). Nu ken ik een mannelijke collega die rolmodel voor deze schrijfster zou kunnen zijn, maar laat ik die er nu juist van verdenken enig gemis aan centimeters te moeten compenseren door zich te gedragen als de stier van de kudde. Of zou ik hiermee de crux van het boek hebben verklapt?

Arne en Carlos breien op hun paasbest

We kwamen de Noorse nichten Arne en Carlos al eerder tegen met hun internationale bestseller Kerstballen breien met Arne en Carlos (Utrecht: Tirion, 2011). Omdat dit boekje nog voordat het de grenzen in vertaalde vorm voorbijging, in elke Noorse dorpssuper van Kirkenes tot Christiansand te vinden was, besloten ze vlug een toepasselijk vervolgdeeltje te schrijven. Nu geen kerstballen, maar paaseieren: Arne en Carlos breien op hun paasbest. Als je zestienjarige tienerdochter met een van deze twee softe nepnichten thuis zou komen, zou je haar je hele fortuin meteen aanbieden als ze lesbisch zou worden. Brrrr… daarbij vergeleken is Marc-Marie Huijbregts, de sidekick van Matthijs van Nieuwkerk, nog een ideale schoonzoon. Het wachten is op vuurpijlen breien met Arne en Carlos.

Emancipatie (volgens mannen die vrouwennijd hebben)

Old tractors

Roger Welsch is gek op zijn tractor. De reden dat hij urenlang door het lege Amerikaanse landschap van Ohio rondhobbelt op zijn favoriete John Deere is wellicht dat hij het thuis helemaal niet zo gezellig vindt. Geen reden om niet een boek te schrijven over hoe vrouwen in elkaar zitten en wat je daarvan kunt leren van je tractor: Everything I know about women, I learned from my tractor.

everything about woman learnt from tractor

Je zou denken dat het boek niet meer pagina’s omvat dan de omslag, maar Welsch heeft hier toch echt 216 pagina’s voor nodig. Erger nog, zeven jaar eerder, in 1995, hield hij al een 160 pagina’s durende verhandeling over hoe je je tractor gelukkig kan maken en ondertussen voor je gezin kan zorgen: Old tractors. How to keep your tractors happy and your family running. Volgens mij houdt de beste man zowel zijn gezin als vrouw gelukkig door zoveel mogelijk tijd bij zijn John Deere door te brengen.

Pedofilie en incest
echte hockeyers douchen niet

Dat ook Nederlanders beter moeten nadenken over hun boektitel bewijst Echte hockeyers douchen niet van Ricci Scheldwacht. Wellicht was het boek al uitgekomen voordat Luigi C. werd ontmaskerd als de jeugdleider die bij de Haagse hockeyclub HGC webcams in de damesdouches monteerde. Toch lijkt het me reden genoeg voor de uitgever om de titel alsnog te veranderen. Het antwoord op de vraag waarom hockeyers niet douchen kan nu in ieder geval al gegeven worden door iedere potentiële koper van het boek.

Poep en pies
Pooh gets stuck

Soms lopen de zaken gesmeerd, maar iedereen heeft weleens een moeilijk moment in zijn leven dat de zaken niet lopen zoals ze moeten lopen tijdens een bezoek aan het toilet. Voor die momenten is er een speciaal boekje van de beer Winnie the Pooh op de markt gebracht, die je het in zeven kleuren dun door de broek laat gieren. Want zeg nu zelf: hoe kun je de titel Pooh gets stuck verzinnen en er dan net als illustrator Nancy Stevenson ook nog een fraaie illustratie bij plaatsen waarin Winnie the Pooh met veel moeite door zijn vriendjes uit een te nauw hol bevrijd moet worden, zonder hier een dubbele bodem in te zien?

Het meest begeerde boek dat je niet wilt lezen, maar wel wilt hebben.

Big book of lesbian horse stories

Dan de absolute topper in het genre, die, vanwege de jaren zestig omslag, elke bibliofiel toch wel in zijn kast zou willen hebben. Alica Surkis en Monica Nolan schreven in 2002 The big book of lesbian horse stories. Dat is nog niet alles, vooral de subtitel doet vermoeden dat we hier met heuse pornografische lectuur van doen hebben: When these Sapphic sisters saddle up, ecstasy is only a hoofbeat away! Alsof je de presentator van RTL7 een film van Porky’s hoort aankondigen en je niet mag lachen omdat je net iemand een hand geeft. En dat terwijl op het omslag nog alle kledingstukken aan zijn, maar de hormonen er wel vanaf springen. Je zou willen dat je nog veertien was.

Mede door die omslag (want niemand heeft de qua inhoud bouquetreeks rakende tekst natuurlijk gelezen) is dit boekje een ware internetbestseller geworden bij bedrijven als Amazon en Abebooks en zijn er vele herdrukken verschenen. De eerste editie van dit boek wordt inmiddels voor prijzen variërend van € 80,- tot € 225,- verkocht. Mijn tip voor bibliofielen? Leg neer die acht tientjes en zie de waarde van uw boek -dat u nooit heeft willen lezen- per jaar verdubbelen!

Johan Francke,

Informatiespecialist

 

P.S. Hamel en de stenen olifant

20 november 2014

In 1884 schenkt consul-generaal P.S. Hamel uit Bangkok een beschilderd stenen beeldje van een olifant aan het Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen in Middelburg. Het is een flink exemplaar met een bruin gekleurde huid en kleine oren die zo typerend zijn voor de Aziatische olifant.

tropenjarenomslag

Een foto van het beeldje verscheen zaterdag 15 november jl. in de Provinciale Zeeuwse Courant bij een artikel van Jan van Damme over het nieuw verschenen boek ‘Tropenjaren’ van oud-journalist Hans Walraven.

Walraven schrijft over het leven van zijn voorouder, de in Breskens geboren Pieter Simon Hamel. Zie hiervoor ook de column van Jan van Damme op zijn blog ‘Zeeland Geboekt’ en het blog van Hans Walraven ‘Terug naar Elmina’.

De olifant ziet er vandaag waarschijnlijk anders uit dan in 1884. Zijn linkervoorpoot is afgebroken en een ivoren slagtand is losgeraakt. Het heeft de tand des tijds niet ongeschonden doorstaan. Sinds de schenking maakt de olifant deel uit van de volkenkundige verzameling van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen. De collectie is ondergebracht in het Zeeuws Museum in Middelburg. In de ‘Wonderkamers’ van het museum zijn veel van deze voorwerpen te zien.

Aan het einde van de negentiende eeuw was het gebruikelijk dat de leden van het genootschap schenkingen deden. Zo ontstonden verzamelingen van schelpen, opgezette dieren, munten en penningen, meubels en schilderijen, gesteenten en mineralen, boeken en handschriften, enzovoort. De meeste etnografische voorwerpen kwamen van Zeeuwen in het buitenland. Ze geven een tijdsbeeld van andere culturen, inzicht in gebruiken, gewoonten en ideeën en dienen (nog steeds) als object voor wetenschappelijk onderzoek.

Pieter Simon Hamel (Breskens 1845 – Berndorf am Rhein 1900)

Door het grondige onderzoek van Hans Walraven naar zijn voorouder zijn we meer te weten gekomen over deze tot nu toe onbekende Zeeuw. De schenker van de olifant blijkt een bijzondere man geweest te zijn.

Pieter Simon Hamel is de zoon van schipper Simon Hamel uit Breskens en Catharina Calandt uit Retranchement. Hij krijgt een unieke kans om verder te studeren en wordt onderwijzer, eerst in Dordrecht en later in Groede.

In 1869 trekt hij de wereld in en wordt benoemd tot hulponderwijzer in Elmina, de hoofdplaats van de Nederlandsche Bezittingen ter kuste van Guinea, aan de West-Afrikaanse kust: het huidige Ghana. Elmina is bekend vanwege het grote witte slavenfort aan de kust en het is de bestuurshoofdstad van het overzeese gebied.

ElminaIMG_9836

Tekening van het kasteel/fort Elmina (collectie Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen/Zeeuwse Bibliotheek)

Hamel maakt snel carrière en wordt er uiteindelijk consul. In 1880 volgt zijn benoeming tot consul-generaal in Siam (het latere Thailand) en in 1890 wordt hij consul-generaal voor Zuid-China en Formosa. Zijn standplaats is de Chinese vrijhaven Amoy. Er is nog veel meer te vertellen, zoals zijn belevenissen op zijn geheime reis door West-Afrika in 1877. Het originele reisverhaal, in bezit van auteur Walraven, vormde de inspiratie voor het boek ‘Tropenjaren’. Het is een bijzonder spannend verhaal. Maar ook de ontmoetingen met koning Chulalongkorn in Siam zijn bijzonder. Deze koning is de zoon van de koning uit het beroemde verhaal van Anna and the King of Siam.

KoningAmatifou

Op 10 augustus 1877 bezoekt Pieter Simon Hamel koning Amatifou in Krinjabo (Ivoorkust) (collectie Hans Walraven)

In 1900 overlijdt Hamel in Duitsland. Hij is enkele jaren daarvoor ziek terug gekomen uit China en krijgt een medische behandeling in Berndorf am Rhein. Zijn vrienden in Middelburg horen pas na enkele maanden van zijn dood.

En nu, sinds 15 november 2014, is Hamel is geen onbekende Zeeuw meer. Dat zag Frederik Nagtglas al veel eerder in 1901. Hij schreef een ‘in memoriam’ bij het overlijden van Hamel in de Middelburgsche Courant  van 5 januari: “Onder de merkwaardige Zeeuwen, die een voetstap nalieten in het zand van den Tijd, verdient Hamel een plaats”. Anno 2014 zouden we zeggen dat zijn naam opgenomen moet worden in de nieuwe digitale versie van de ‘Encyclopedie van Zeeland’.

IMP.S.Hamel

Het ‘In memoriam’ voor P.S. Hamel door F. Nagtglas in de Middelburgsche Courant, 1901 (collectie Zeeuwse Bibliotheek)

Handschriftencollectie

In de handschriftencollectie van het Zeeuws Genootschap, die bewaard wordt in de Zeeuwse Bibliotheek, zijn twee brieven van Pieter Simon Hamel te vinden.

In 1869 schrijft de 23-jarige onderwijzer uit Groede een brief aan de eerdergenoemde Nagtglas in Middelburg. Via de inspecteur van het Lager Onderwijs in Zeeland, C.M. van Visvliet, heeft hij hem een keer ontmoet.

Frederik Nagtglas (1821-1902) is in die tijd een bekend man in Zeeland. Maar Nagtglas is ook de broer van C.J.M. Nagtglas, gouverneur in het gebied van de Nederlandsche Bezittingen ter kuste van Guinea. Hamel is daar benoemd tot hulponderwijzer en staat op het punt naar Afrika te vertrekken. Hij vraagt of “WelEdel Heer” Nagtglas een goed woordje voor hem wil doen bij de gouverneur.

De tweede brief is uit 1884. Het is een emotionele brief en ook gericht aan Frederik Nagtglas. Hamel schrijft over het overlijden van zijn jonge vrouw, de Middelburgse Marie den Bouwmeester. Hamel en Nagtglas zijn in de tussenliggende jaren goede vrienden geworden. Hamel begint zijn brief nu met “Geachte Heer & Vriend”.

vrouweninelmina

Vrouwen in Elmina (collectie Hans Walraven)

In dezelfde handschriftencollectie zijn meer documenten te vinden uit de tijd dat Hamel in West-Afrika verbleef. Dat is te danken aan de schenking van een groot deel van het privé-archief van gouverneur C.J.M. Nagtglas aan het Zeeuws Genootschap. Naast brieven, kaarten, notities, prenten en kranten is ook een rapport van enkele Nederlandse ambtenaren te vinden, met een beschrijving van het Nederlandse gebied in Afrika. Over Elmina is te lezen hoe de omgeving er uit zag, welke mensen er woonden en waarvan zij leefden, hoeveel huizen er stonden en welke landbouwproducten er geteeld werden.

De stenen olifant uit Siam

Het moet beslist Frederik Nagtglas zijn geweest die Hamel heeft geattendeerd op het Zeeuws Genootschap. Nagtglas was naast bestuurslid ook bibliothecaris en conservator van de eerdergenoemde bijzondere verzamelingen. Telkens als Hamel op verlof is in Nederland bezoekt hij zijn familie en vrienden in Zeeland. In 1881 wordt Hamel lid van het genootschap en in 1884 volgt de schenking van de olifant. Heeft Hamel het beeldje zelf meegenomen en is het onderweg al kapot gegaan?

Hamel schenkt het genootschap nog meer voorwerpen waaronder een Chinees mandje van gevlochten bamboe, een verguld Boeddha-beeldje en een houten model van een op water drijvend Siamees winkelhuis. Dat laatste is te zien in de ‘Wonderkamers’ van het Zeeuws Museum.

Tentoonstelling ‘De tropenjaren van Pieter Simon Hamel’

Over het leven van Hamel is in het Zeelandpaviljoen van de Zeeuwse Bibliotheek een tentoonstelling ingericht. Daar ligt het originele reisverslag uit 1877, een negentiende-eeuwse jeneverfles als voorbeeld van de partij flessen die Hamel op zijn reis meenam om betalingen te doen, prenten over het leven aan de Goudkust, de brieven aan Fredrik Nagtglas en zijn familie en het rapport over Elmina. Ook liggen er schenkingen aan het Zeeuws Genootschap van zijn zwager H.P. den Bouwmeester, later wethouder van Middelburg, en natuurlijk die van Hamel zelf, waaronder de stenen olifant met zijn afgebroken poot en losse slagtand.

schatkamervitrinekast

De expositie is tijdens de openingsuren van de Zeeuws Bibliotheek in Middelburg te bezichtigen, tot en met 27 december 2014.

 

Liesbeth van der Geest, conservator oude drukken en bijzondere collecties

De librije van Hulst

11 november 2014

Lang voor de Zeeuwse Bibliotheek, en zelfs lang voor de Provinciale Bibliotheek van Zeeland, hebben er in deze provincie bibliotheken bestaan die min of meer voor algemeen gebruik toegankelijk waren. Van deze collecties is meestal bitter weinig bekend, en soms kunnen we het bestaan ervan alleen maar vermoeden. Een enkele keer is de ruimte bewaard gebleven, maar zijn de boeken zelf door omstandigheden verdwenen. Hieronder volgt een indruk van de librije van Hulst, een stad die zich in de 15e en 16e eeuw bij Vlaanderen rekende. De gebruikers van die bibliotheek zouden het destijds wonderlijk gevonden hebben, dat hun boekenschat bij Zeeland ingedeeld zou zijn.

LibrijeHulst

De librije is de verticale aanbouw aan de kerk precies achter de kale boom.

De Sint-Willibrorduskerk te Hulst, sinds 1935 basiliek, bezat in ieder geval sinds het begin van de 15e eeuw een “liberarie”. Deze bevond zich in een nog steeds bestaande, vermoedelijk eind 14e-eeuwse aanbouw met drie verdiepingen aan de noorderzijbeuk van het koor. In de vier hoeken van de kleine zaal op de begane grond zijn beeldhouwwerken te zien die lezende mannen voorstellen. In het vertrek daarboven, waar ze door een wenteltrap mee verbonden is, bevinden zich gebeeldhouwde symbolen van de vier evangelisten. De beelden hebben geen van alle geleden onder beeldenstormen. De wenteltrap leidt verder naar een onverlichte ruimte daar nog boven.

De librije bevatte aanvankelijk vooral gewijde en liturgische boeken, later ook geschriften van kerkvaders, andere theologische werken (onder meer van Thomas van Aquino) en boeken betreffende het kerkelijk recht. De exemplaren waren met kettingen aan lezenaars vastgemaakt. Een enkele maal werd een boek toch uitgeleend.* Het stadsarchief van Hulst beschikt over diverse kerkrekeningen betreffende aankopen en schenkingen uit de 15e en 16e eeuwen. De eerste bisschop van Gent, de Hulstenaar Cornelius Jansenius (1510-1576), liet bij testament zijn boekenverzameling aan zijn priesterneef Jan van Dale na, met de bedoeling dat ze na diens overlijden aan de librije van zijn geboortestad ten goede zouden komen.

Hulst en het omringende land, bekend onder de naam ‘De Vier Ambachten’, ruwweg het huidige Oost Zeeuws-Vlaanderen, ressorteerde tijdens de late Middeleeuwen weliswaar onder het graafschap Vlaanderen, maar hoorde kerkelijk bij het bisdom Utrecht. Bij de kerkelijke herindeling onder de regering van koning Philips II, werden de Vier Ambachten aan het nieuwe bisdom Gent toegevoegd.

Pas in november 1645 hebben de Staatse troepen Hulst ingenomen. De  kerk werd overgedragen aan de gereformeerden. De boekwerken werden uit de librije verwijderd en raakten over de Zuidelijke Nederlanden verspreid. Sommige perkamenten kwamen op het stadhuis terecht, waar enkele versneden werden voor het inbinden van registers en boeken, of voor het verstevigen van de rugband daarvan.*

In 1807, toen de koorkerk en het dwarsschip aan de katholieken teruggegeven werden, ging de voormalige librije als sacristie dienst doen. Later werd ze opslagruimte, maar thans wordt de benedenruimte ’s zomers als schatkamer van de basiliek ingericht en voor het publiek opengesteld.* Ook worden er tijdelijke tentoonstellingen gehouden. Voor de eerste verdieping en de zolder is voorlopig nog geen passende bestemming gevonden.

Over de geschiedenis en inhoud van de librije te Hulst zijn tot nog toe geen studies of artikelen verschenen. Pater Wilfried Brand, archivaris van het bisdom Breda, heeft een hand-out van een pagina geschreven, bestemd voor vrijwilligers van de basiliek die bezoekers rondleiden, en voor bezoekers van de librije. Deze wordt hieronder als bron van deze paragraaf vermeld.

* Vrij naar: W.B. (= Wilfried Brand), De librije in de basiliek van de H. Willibrordus te Hulst, [2008].

Overige literatuur:

K.J.J. Brand, Over de basiliek van de H. Willibrordus te Hulst en haar torens, Hulst 1994 wijdt op pagina 5 een alinea aan de “liberarie”.

In andere recente publicaties over de basiliek komt de librije niet aan de orde.

Dit is het verhaal van de librije van Hulst. Mogelijk zijn er ook librijen geweest in Tholen en Zierikzee. En natuurlijk in de abdij van Middelburg, namelijk boven de westelijke  kloostergang. Daar valt nog minder over te vertellen dan over Hulst.

Ondergetekende is gevraagd om een bijdrage te leveren aan een boek over librijen en oude bibliotheken in Nederland tot het jaar 1800.  Ik zal daarin de Zeeuwse situatie aan de orde stellen. Het bovenstaande is een voorproefje op dat lange artikel. Ik werd gegrepen door het verhaal van Hulst. Vandaar dat ik het graag nu alvast openbaar maak.

 

Marinus Bierens

 

 

 

Muziekeducatie voor iedereen!

20 oktober 2014

Een sector in crisis. Niet zeuren, niet klagen: uitdagingen scheppen vernieuwingen en bieden kansen tot ontplooiing van initiatieven. Verandering is goed.

Eigenlijk is er natuurlijk maar één doel: naast een groot aantal andere voorzieningen waarvan de economische winst in praktische zin onmeetbaar is, moet ook de sector kunstzinnige vorming zelf aan de slag om met minder kosten overeind te blijven.

Onze economie is namelijk gebaseerd op winst die in cijfers uitgedrukt kan worden. En daarom moeten we nadenken over het overleven van een cultuurbeeldenstorm, en condities scheppen voor een toekomst waarin zowel muziek als beeldende en andere kunstvormen een rol kunnen spelen in de belevingswereld van alle mensen in onze samenleving, vanaf de wieg tot het graf. Ik wil het hier een moment over muziekeducatie hebben.

In recente decennia is heel veel onderzoek gedaan naar de gunstige invloed van muziek op de hersenen, op het welbevinden en de creativiteit van mensen. Dat is goed nieuws: google simpelweg: gunstige invloed muziek en je vindt onmiddellijk een groot aantal artikelen dat de laatste jaren over dit onderwerp is gepubliceerd. Van emotioneel beladen teksten tot wetenschappelijk onderzoek, het scala aan publicaties is breed én breed toegankelijk.

En de conclusie in al deze epistels is hetzelfde: muziek is goed voor de mens!

Hulst blazersklas

Actieve muziekbeoefening draagt op een groot aantal vlakken bij aan de ontwikkeling van kinderen. Niet alleen kinderen; iedereen die op de één of andere manier bezig is met muziek, zij het door het leren bespelen van een instrument, zij het door actief te luisteren (in tegenstelling tot het draaien van ‘muzak’ als achtergrond- wat juist een tegenovergesteld effect heeft) stimuleert gebieden in de hersenen die de gezondheid gunstig beïnvloeden.

Aan de andere kant: de geldkraan is dichtgedraaid. De overheid vindt dat zij niet langer verantwoordelijk is voor de bescherming en de toegankelijkheid van muziekeducatie, -beoefening en -beleving. Muziekscholen zijn in een rap tempo ingekrompen en in veel gevallen zelfs helemaal opgeheven als gevolg van de stijgende kosten door de verdwenen  subsidies. Bij het publiek heeft publiciteit hierover tot gevolg gehad dat een idee zich heeft vastgezet: “muziekles is duur, concerten zijn duur”. Dat idee, samen met een in verschillende lagen van de bevolking groeiende aversie tegen de kunstcultuur in het algemeen, maakt dat het klimaat is verzuurd, en dat knokken voor de toegankelijkheid van muziek creativiteit vergt, een lange adem en in veel gevallen een boterham met tevredenheid.

Deze creativeit, bij musici nu eenmaal vaak volop aanwezig (vanwege het beoefenen van muziek, zie de onderzoeken) heeft een explosie van kleine, middelgrote en grote initiatieven teweeg gebracht. Zonder de coördinerende inbreng van overheid en instituten is er een wirwar ontstaan van prachtige uitwerkingen, projecten, websites, zzp’ers en collectiefjes. Vrije markt-werking alom, maar wie vindt nog zijn weg in dit grote online aanbod? En hoe onderscheid je kwalitatief goede leraren van de minder goede? En ís die muziekschool eigenlijk wel zo duur?

Muziek in de basisschool

Het basisidee dat privélessen op muziekscholen te duur zijn, en dit inmiddels voor een grote groep mensen inderdaad is geworden, heeft er de afgelopen jaren voor gezorgd dat men aan de slag moest gaan met het concept “Instrumentale lessen in de basisschool”.

De campagne “Muziek telt!”, vanaf 2009 vormgegeven door het Fonds voor Cultuurparticipatie samen met Kunstfactor en Muziekcentrum Nederland, heeft het pionierswerk dat verricht moest worden op een intensieve manier ondersteund.

Aanvankelijk ontstond er aardig wat onrust bij instrumentale docenten omdat er geen op-maat-lesprogramma voorhanden was. Om te kunnen voldoen aan de nieuwe eis, klassikaal lesgeven, zijn andere competenties nodig, evenals het bijstellen van verwachtingen en werken met een ander lesprogramma.

Niet zelden werden docenten die bij verschillende instituten werden aangewezen om deze lessen uit te gaan voeren, overgeslagen als het ging om de vormgeving en indeling van de lessen (aantal, logistiek, inhoud). Ze werden plotseling met een vaag kader in het het diepe gegooid. “Ga 12 lessen koperen blaasinstrumenten verzorgen bij basisschool X, elk kind krijgt een instrument van de plaatselijke vereniging.” Wel eens in een klaslokaal 15 tot 20 kinderen tegelijkertijd op trompetten horen toeteren? Of op djembé’s horen rammen? Paniek!

Aantal lessen x aantal kinderen x verwachting x resultaat x …

Twaalf lessen kunnen -voor een kind dat enthousiast begint- genoeg zijn om elke vorm van muziekbeoefening voorgoed af te zweren. Omdat de groep te groot is, de techniek van het instrument te moeilijk, of het geluid dwars door je heen gaat, de docent niet is getraind op het omgaan met groepen, geschikt lesmateriaal niet voorhanden. Omdat het kind niet zelf mag kiezen uit een breed instrumentenaanbod, maar 3 maanden lang vastzit aan een instrument waar het misschien fysiek geen enkele aanleg voor heeft, nauwelijks geluid uit krijgt, of waarvan het geluid doet schrikken. Dat kan geen gunstige kennismaking zijn, net zo min als de pianolessen van de strenge pianojuf uit vroeger jaren, die met opgelegde toonladders en drieklanken menig kind tot tranen bracht.

Begrijp me goed, ik ben een enorme voorstander van muzische lessen op de basisschool, vocaal, instrumentaal, én dans. Ik denk wel dat de lessen pas effect hebben, wanneer docent en klas zich happy voelen met hun activiteit.

muziekblog

Het faciliteren van ondersteuning van de docent, goed luisteren naar diens uitleg over de specifieke eigenschappen en (on)mogelijkheden van zijn instrument, en vertrouwen schenken aan de deskundigheid van de docent: dit alles legt de basis voor een goed werkend systeem. In persoonlijke gesprekken met diverse docenten heb ik toch wel regelmatig gemerkt dat in veel gevallen het proces van de lesontwikkeling met medewerking van de uitvoerende docenten eenvoudigweg is overgeslagen. De voorwaarde om kinderen te kunnen inspireren is een enthousiaste docent, die het leuk vindt om zijn instrument te laten horen, die het leuk vindt om erover na te denken hoe hij of zij alle kinderen kan betrekken bij de lessen, óók de kinderen met ‘rugzakjes’.

Samen muziekmaken, samen klanken ontdekken, hoe werkt het instrument werkt, zelf mogen experimenteren, componeren, knutselen- het brengt het kind aan het rekenen, praten, voelen, bewegen, kijken, voorstellen, en vooral: luisteren. Luisteren naar klanken van zichzelf, van anderen, de natuur, de stad, alles in beweging en zelf hieraan meedoen. Je stem vinden, gebruiken. Lekker dansen.

Deze ervaring hoort een kind te inspireren, een zaadje te planten voor binnenkort of later. Wordt er eigenlijk wel genoeg geluisterd naar wat kinderen willen, naar hun dromen en wensen met betrekking tot een instrument bespelen?

Diverse conservatoria hebben de laatste jaren bijscholingsprogramma’s ingericht voor de instrumentale docent, en langzaamaan ontstaat er een nieuwe werkelijkheid die hoop biedt voor de toekomst. De idealistische wens om mensen van alle leeftijden in aanraking te brengen met muziek, ondersteund door wetenschappelijk en empirisch bewijs, houdt musici op de been. Ze geeft waarde aan de vele uren bloed, zweet en tranen die worden besteed aan het studeren van het instrument, aan het nadenken over communicatievormen (anders dan taaie toonladders) om deze liefde over te brengen, om jong en oud actief te laten omgaan met muziek op elk niveau. Een verzamelplek voor goed materiaal, een indexering van betrouwbare informatieve en ondersteunende websites zou geen overbodige luxe zijn: daarin ligt nog een mooi project!

Welke rol kan de bibliotheek bij deze ontwikkelingen spelen?

Bibliotheek.nl heeft op haar website een etalage Muziekmaken, waar veel tips te vinden zijn over uiteenlopende onderwerpen zoals muziekgenres, apps voor de tablet, nieuws over (digitale) bladmuziek en informatie over muziek voor en met kinderen. Bovendien is er een overzicht te vinden van alle bibliotheken in Nederland waar een muziekcollectie is, handig!

Hopelijk wordt de etalage uitgebreid met nog veel meer onderwerpen. Het is al een fijne plek aan het worden, neem eens een kijkje!

trompetmuziekafd

Plaatselijke collectie

Een bezoek aan de Zeeuwse Bibliotheek met de uitgebreide muziekcollectie kan de docent op zijn of haar plaats weer inspireren tot net even andere insteek. Bladeren in liedbundels, luisteren naar liedjes in één van de luistercabines via Muziekweb , cd’s uit de collectie van zowel jeugd- als muziekafdeling, cd’s die bij bladmuziekboeken horen (tip: véél is bruikbaar materiaal als backing track!), liedjes uit vroeger tijden uit het magazijn opvragen omdat je een bepaald thema hebt gekozen. Illustraties meenemen uit fotoboeken, tijdschriften, prentenboeken, knutselboeken. Het zelf lessen ontwikkelen is enorm tijdrovend, maar ook enorm leerzaam. Inspiratie daarbij is onontbeerlijk, in digitale vorm én op papier.

Samenwerking tussen school en bibliotheek kan een plaatselijke dynamische muziekpraktijk tot stand brengen, een kruisbestuiving van ontdekking en uitvoering.

Meer dan basisschool

Natuurlijk is bovenstaand concept op veel meer muzikale gebieden toe te passen dan het basisonderwijs. Van kleuteropvang tot universitair niveau, van beginner tot professionele musicus, van luisteraar tot componist, voor iedereen die belangstelling heeft voor welke vorm van muziek dan ook, is er materiaal te vinden in de bibliotheek. De ontdekking van muziek uit andere culturen kweekt tevens begrip voor elkaar. Muziek als therapie voor een betere samenleving is geen utopie, het is slechts een idee dat uitvoering nodig heeft om zichzelf te mogen bewijzen. Begin gewoon ergens, en kijk waar het pad van ontdekking naartoe leidt.

In gebieden waar oorlogstrauma’s en armoede de orde van de dag bepalen, beweegt Musicians without Borders mensen hun gevoelens te verwerken door middel van muziek. Ik zou ervoor willen pleiten de visie van deze organisatie te adopteren ook voor onze eigen samenleving. Wedden dat ook onze kinderen door muziek maken, opgroeien tot evenwichtige, creatieve, minder stressvolle volwassenen? Minder ziekteverzuim, minder concentratiestoornissen, betere motoriek en een beter analytisch vermogen dragen uiteindelijk vast bij tot economische winst.

En zo is ook de investering in individuele instrumentale lessen als opvolger voor de kennismakingsklassen in de basisscholen, wellicht toch een uitstekende keuze, die het geld dubbel en dwars waard is. En ook dáár zijn we goed voor uitgerust bij de muziekafdeling, met een uitgebreide collectie voor bijna elk denkbaar instrument.

 

Els van de Wijdeven-Millenaar

Muziekspecialist

 

Bronnen, verder lezen en nuttige websites:

 

  • Music Education in crisis –  Ed. Peter Dickinson, Boydell Press, 2013
  • Er zit  muziek in ieder kind – Fonds voor cultuurparticipatie – eindred. Tynke Hiemastra, 2013
  • Music and the brain – studies in the neurology of music – ed. Macdonald Critchley & R.A. Henson
  • Ons muzikale brein – de wetenschap van een menselijke obsessie – Daniel J. Levitin, vert. R. Vernooy, Atlas 2013
  • Musicofilia – Oliver Sacks 2007

 

 

  • foto’s: eigen bestand, docent ZMS Met toestemming